Στροφή των επενδυτών στο real estate προτείνει ο αν. Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης.

Κινητοποίηση του ΕΣΠΑ και Αναπτυξιακό Νόμο εντός τριών μηνών προαναγγέλλει ο Υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης
11 Μαρτίου, 2015
Η νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών με 100 δόσεις. Ερωτήσεις – Aπαντήσεις από τους ειδικούς της Box mind.
13 Μαρτίου, 2015
Δείτε τα όλα

Στροφή των επενδυτών στο real estate προτείνει ο αν. Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης.

11/3/2015

Στροφή των επενδυτών στο real estate από τους αδόμητους στους ήδη δομημένους χώρους, με γκρέμισμα υποβαθμισμένων γειτονιών και εκ νέου κτίσιμο, με χαμηλότερο συντελεστή, μεγαλύτερο ύψος, ελεύθερους χώρους και ενεργειακή υδατική αυτοτέλεια, προτείνει ο αν. υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης.

Στην αποκλειστική συνέντευξή του στην εφημερίδα “Ναυτεμπορική” ο κ. Γιάννης Τσιρώνης, ο οποίος προέρχεται από τους Οικολόγους Πράσινους, εξηγεί γιατί χρειάζεται οι επενδυτές να στραφούν στις «πράσινες» επενδύσεις, ουσιαστικά ξανακτίζοντας τις μεγάλες πόλεις με τη συνήθως άναρχη δόμηση, σημειώνοντας ότι το όφελος θα είναι μεγαλύτερο απο ό,τι αν συνεχίσουν να ψάχνουν για αδόμητους χώρους.

Ο αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας υποστηρίζει σθεναρά πως προτεραιότητά του είναι να διευκολύνει τις επενδύσεις, θεσπίζοντας ένα ξεκάθαρο χωροταξικό και περιβαλλοντικό πλαίσιο ώστε να ξέρει κανείς τι μπορεί να κατασκευάσει πού.

Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΠΕΝ ξεδιπλώνει τις απόψεις του για την υπόθεση Ελληνικό, καθώς και τις πρώτες εκτιμήσεις του για το πώς θα πρέπει να προχωρήσει η υπόθεση Κτηματολόγιο, επισημαίνοντας ιδιαίτερα το πρόβλημα στη χρηματοδότηση του έργου. Επίσης προαναγγέλλει νέα νομοθετική πρωτοβουλία για τα αυθαίρετα και νέο σχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Ολόκληρη η συνέντευξη με τον Γιάννη Τσιρώνη έχει ως εξής:

Θα σας μεταφέρω την ανησυχία που κυριαρχεί στον επιχειρηματικό κόσμο. Λέγεται πως η τοποθέτηση ενός στελέχους των Οικολόγων Πρασίνων στη θέση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος νομοτελειακά θα μπλοκάρει τα πάντα από επενδύσεις, καθώς ο πολιτικός χώρος που εκπροσωπείτε μας έχει συνηθίσει στην άρνηση κάθε μεγάλης επένδυσης που έχει επιχειρηθεί στη χώρα.

Από την παρουσία των Πράσινων στην κυβέρνηση μόνο οφέλη μπορούν να προκύψουν στις μεγάλες επενδύσεις. Αντίθετα με την ανησυχία που μεταφέρετε, θεωρούμε ότι το προηγούμενο πελατειακό καθεστώς, όπου γίνονταν κάποιες μεγάλες επενδύσεις με καθαρά πελατειακά κριτήρια, απέτρεπε τις σοβαρές επιχειρήσεις από το να επενδύσουν.

Με ποιον τρόπο θα καταφέρετε λοιπόν να έχουμε επενδύσεις;

Με το να κωδικοποιηθούν και να εξυγιανθούν οι χωροταξικοί όροι και κυρίως οι περιβαλλοντικοί, ώστε ο επενδυτής εκ προοιμίου να γνωρίζει πού και τι μπορεί να κατασκευάσει. Αυτό για μένα αποτελεί προτεραιότητα, το είπα και στις προγραμματικές δηλώσεις. Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι προς το συμφέρον του κάθε ξενοδόχου να ξέρει αν εκεί που έχει οικόπεδο μπορεί να κάνει ξενοδοχείο. Ή αν κάποιος θέλει να κάνει ιχθυοκαλλιέργεια να γνωρίζει πού, ώστε αυτοί οι δύο άνθρωποι να μη βρεθούν σε σύγκρουση ο ένας με τον άλλον.

Και το ίδιο ισχύει παντού, και στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Η μεγαλύτερη ανάπτυξη σήμερα με επενδύσεις και θέσεις εργασίας, σε συνθήκες κρίσης στην Ευρώπη, είναι στους τομείς των πράσινων επενδύσεων. Οι επιχειρηματίες χρειάζεται να κατανοήσουν ότι αυτή είναι η λογική για το συμφέρον τους, να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Εχω παραδείγματα επιχειρηματιών που χρόνια ταλανίζονται να ξεκινήσουν μια δουλειά ενώ έχουν κάνει την επένδυση. Παρατηρείται σε περιφερειακό και σε κεντρικό επίπεδο κωλυσιεργία από τη δημόσια διοίκηση που συνέχεια τους ζητάει ένα ακόμα χαρτί και άλλο… και εντέλει καταλαβαίνουμε ότι αυτή την επένδυση θα τη δώσουν σε έναν πελάτη του κράτους και όχι στον συγκεκριμένο επιχειρηματία.

Υπάρχει αυτή η κατάσταση και αυτό που λέγεται είναι ότι εσείς θα μπλοκάρετε ακόμα περισσότερο τις διαδικασίες εξαιτίας των απόψεών σας.

Θα συμβεί το τελείως αντίθετο.

Με ποιον τρόπο;

Ακριβώς επειδή θα δημιουργήσουμε ένα υγιές χωροταξικό και μια πολύ ξεκάθαρη και κωδικοποιημένη απαίτηση όσον αφορά τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ώστε π.χ. να ξέρει ο επιχειρηματίας ότι δεν μπορεί να κάνει άλλο ένα μεγάλο ξενοδοχείο στην Αττική γιατί δεν το επιτρέπει η φέρουσα ικανότητα. Θα το ξέρουν όλοι.

Εδώ όμως τίθεται ένα άλλο ζήτημα, για να γίνει χωροταξικό παντού, σωστό και μελετημένο, θα περάσουν χρόνια…

Υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούν να γίνουν άμεσα. Δεν θα περάσουν πολλά χρόνια. Το αντίθετο, πολλά χρόνια περνούσαν χωρίς να γίνεται το χωροταξικό γιατί δεν υπήρχε πολιτική βούληση. Θα πω ένα παράδειγμα: Αναλογιστείτε να γίνει ένα πολύ μεγάλο ξενοδοχείο στην Αττική. Ξέρετε πόσες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με πολύ σοβαρές επενδύσεις υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Αττική που είναι πραγματικά οριακά, επειδή ακριβώς η Αττική είναι πάρα πολύ επιβαρυμένη με χαμηλή ελκυστικότατα για τους τουρίστες;

Αρα λοιπόν μια Αττική με περισσότερο πράσινο φαίνεται φαινομενικά ότι μπλοκάρει τις επενδύσεις, αλλά συμβαίνει το αντίθετο. Θα γίνει πολύ πιο ελκυστική η πόλη. Αλλο παράδειγμα: Αυτή τη στιγμή η Αττική είναι υπερδομημένη. Τι συμφέρει, να δομήσουμε κάτι παραπάνω ή να αναδομήσουμε αυτό που ήδη έχουμε και είναι πολύ υποβαθμισμένο; Τι συμφέρει τον κατασκευαστικό τομέα;

Να γκρεμίσει υποβαθμισμένες γειτονιές εφαρμόζοντας οργανωμένα προγράμματα και να τις ξαναχτίσει, ίσως με έναν χαμηλότερο συντελεστή, αλλά μεγαλύτερο ύψος και μεγαλύτερους χώρους ανάμεσα, με ενεργειακή και υδατική αυτοτέλεια ή να ψάχνει πού θα βρει άχτιστο οικόπεδο; Στο Παρίσι δεν κτίζουν πλέον σε αδόμητο χώρο. Γιατί εκεί δεν διαμαρτύρονται οι επιχειρηματίες;

Είχε γίνει μια πρόταση στο παρελθόν, να γκρεμιστούν πολυκατοικίες στις πυκνοδομημένες περιοχές της Αθήνας και να μεταφερθούν οι ένοικοί τους σε νέα περιοχή που θα πολεοδομηθεί στον χώρο του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό.

Γιατί όχι εκεί που είναι; Γιατί στο Ελληνικό; Ποια χωροταξική μελέτη, ποια μελέτη οδοποιίας σας λέει ότι αυτή τη στιγμή αντέχει η Ποσειδώνος και η Βουλιαγμένης, έτσι όπως είναι, να εξυπηρετήσει ακόμα μερικές χιλιάδες κατοίκους;

Από την άλλη πλευρά υπάρχει και το εξής επιχείρημα: Γιατί να γίνει ένα τεράστιο πάρκο στα νότια προάστια που δεν είναι και ό,τι χειρότερο στην Αττική και έχουν και τη θάλασσα δίπλα, και να πληρώσει γι’ αυτό το πάρκο ο κάτοικος της Κυψέλης και των Αμπελοκήπων;

Θα συμφωνούσα μαζί σας αρκεί αυτό να μου το πει ένα σωστό πολεοδομικό σχέδιο, ένα σωστό Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.

Πάμε προς αναθεώρηση του Ρυθμιστικού της Αθήνας;

Το Ρυθμιστικό που είχε καταρτίσει ο κ. Πολύζος ήταν εξαίρετο και δεν προέβλεπε δόμηση σε αδόμητους χώρους. Το σχέδιό του δεν έγινε αποδεκτό, προφανώς γιατί δεν βόλευε την τότε πολιτική ηγεσία. Το υφιστάμενο μπορεί να θέλει κάποιες πινελιές. Αν δείτε σοβαρά πολεοδομικά σχέδια της Αθήνας, δεν προβλέπουν κτίσιμο αδόμητων χώρων, αλλά αντίθετα προβλέπουν το «μάζεμα» της πόλης. Η πόλη έχει ξεχειλώσει.

Το Ρυθμιστικό που κατατέθηκε, αν δεν κάνω λάθος, έχει προβλέψει την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου.

Κανείς δεν λέει ότι θα κάνουμε το Ελληνικό δάσος. Ούτε η μελέτη του Πολυτεχνείου το λέει αυτό. Το Ελληνικό έχει δομημένους χώρους που είναι υποαξιοποιημένοι. Θα μπορούσαν δυνητικά αυτοί οι χώροι να αξιοποιηθούν. Η μελέτη του Πολυτεχνείου, η οποία δέχθηκε μεγάλη κριτική -εμείς την έχουμε υποστηρίξει-, αξιοποιεί όλα τα κτίσματα. Μερικά από αυτά είναι εξαιρετικά και μπορούν να ανακατασκευαστούν.

Εχετε καταλήξει σε τελικές αποφάσεις όσον αφορά το Ελληνικό;

Οχι, το σίγουρο είναι ότι δεν μπορούμε να έχουμε κατ’ εξαίρεση πολεοδομήσεις.

Δηλαδή, θα καταργήσετε τα ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικά Σχέδια Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων);

Στον βαθμό που δεν συνάδουν με το γενικό Ρυθμιστικό, πιθανότατα. Δεν είμαι σε θέση να σας πω αν θα καταργήσουμε γενικά τη δυνατότητα να γίνονται ΕΣΧΑΔΑ. Υπάρχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες και αυτές θα μας πουν. Σε ένα έργο μικρό, π.χ. 50 στρέμματα, μπορεί να μην υπάρχει θέμα, αλλά στα 6.000 στρέμματα ένα ΕΣΧΑΔΑ δημιουργεί τετελεσμένα για όλη την υπόλοιπη πόλη. Δεν μπορεί, π.χ., να κατασκευαστεί μια νέα πόλη 30.000 κατοίκων…

Εχετε δει το σχέδιο της αξιοποίησης του Ελληνικού που έχουν καταθέσει οι επενδυτές με επικεφαλής τη Lamda;

Γιατί το έχετε δει εσείς; Το ξέρετε ότι το υπουργείο δεν έχει τη Σύμβαση; Την έχει μόνο το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου). Αν δεν δω τη Σύμβαση, δεν μπορώ να μιλήσω υπέρ ή κατά. Θα την ξαναζητήσω, για να τη δω. Το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι άμεσα ενδιαφερόμενο και πρέπει να τη γνωρίζει. Να σημειώσω πάντως ότι η υπάρχουσα οδοποιία της παραλιακής περιοχής είναι ήδη εκτός ορίων.

Η περιοχή δεν μπορεί να σηκώσει επιπλέον κατοίκους. Εχει γίνει μια νέα πόλη, την οποία κανείς δεν είχε υπολογίσει. Αυτή τη στιγμή υπάρχει πρώτη κατοικία σε μια περιοχή που όταν έγιναν οι οδικοί άξονες δεν είχε υπολογιστεί. Ετσι άλλωστε έχει κτιστεί όλη η πόλη. Και το ίδιο έχει γίνει και με τη Λεωφόρο Μαραθώνος, δεν σχεδιάστηκε για να σηκώνει 10 οικιστικά κέντρα.

Χρειάζεται η πόλη να μαζευτεί και αν πρέπει κάτι να αναβαθμίσουμε είναι τα ήδη υπάρχοντα οικιστικά συγκροτήματα και να δώσουμε χρήσεις και τουρισμού και εστίασης και ψυχαγωγίας, οι οποίες θα εξυπηρετούνται από το μετρό. Υπάρχουν στο κέντρο της πόλης αριστουργήματα, Πλατεία Βάθης, Πλατεία Αττικής. Εγώ αν ασχολιόμουνα με το real estate, εκεί θα επένδυα, σας το λέω ειλικρινά.

Πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και βούληση για να γίνουν όσα λέτε. Εχουν γίνει κάποιες απόπειρες, π.χ. στο Μεταξουργείο, ωστόσο η συνολική εικόνα είναι απογοητευτική, πώς να πάει κάποιος να κατοικήσει εκεί.

Αυτή είναι η δουλειά του πολεοδόμου. Ωστόσο, να προσθέσω ότι για να έχουμε επενδυτές και υψηλής απόδοσης επενδύσεις δεν πρέπει ο αδόμητος χώρος να διατεθεί τζάμπα.

Τι εννοείτε με αυτό;

Πόσο αγοράζει ο επιχειρηματίας στο Ελληνικό το στρέμμα και πόσο το αγοράζει ο απλός πολίτης. Αν αγοράσει ο επιχειρηματίας π.χ. με 800 ευρώ το στρέμμα πάλι καλά, αν όμως το πάρει με 70 ευρώ, αυτός είναι αθέμιτος ανταγωνισμός.

Ο αντίλογος σε αυτό είναι ότι ο επενδυτής στο Ελληνικό θα πάρει έναν χώρο τεράστιο που χρειάζεται πολλές υποδομές, τις οποίες θα χρηματοδοτήσει, με 2,1 δισ. ευρώ, και ο σκοπός του είναι να κατασκευάσει σειρά από χρήσεις και άρα δεν μπορεί να είναι το ίδιο με κάποιον που αγοράζει ένα μικρό οικόπεδο για να φτιάξει ένα σπίτι.

Ας αγοράσει λοιπόν ένα μέρος του για να κατασκευάσει αυτά που θέλει και να μείνει ο υπόλοιπος χώρος ελεύθερος. Θέλω να τονίσω πάντως ότι εμείς είμαστε ξεκάθαρα υπέρ των επενδύσεων και θα πρέπει να σας πω ότι οι ανακατασκευές και οι ενεργειακές αναβαθμίσεις μπορεί να αποφέρουν πολύ μεγαλύτερα έσοδα στους επενδυτές.

Μου περιγράφετε ένα παραγωγικό μοντέλο. Ποιος είναι ο οδικός σας χάρτης;

Αυτό που σας είπα από την αρχή, σωστή χωροθέτηση, να καταλήξουμε πώς θέλουμε να μαζευτεί η πόλη, ένα καλό Ρυθμιστικό, να δούμε πού θέλουμε να παρέμβουμε και με ποιες προτεραιότητες. Σίγουρα οι υποβαθμισμένες περιοχές με πολύ παλιά κτήρια θα είναι ο πρώτος μας στόχος.

Η ένσταση που επιδέχεται αυτό που διατυπώνετε είναι ότι συνήθως ο σχεδιασμός στην Ελλάδα χρειάζεται πάρα πολύ χρόνο και αυτή τη στιγμή καιγόμαστε έχοντας 1,5 εκατ. ανέργους.

Ναι, από την άλλη πλευρά, όμως, το να κτίζουμε τον αδόμητο χώρο που έχει απομείνει είναι το εύκολο, αλλά έτσι δεν θα έχουμε ποτέ μια πόλη που θα θέλει να επισκεφτεί και να μείνει κάποιες μέρες ο τουρίστας.

Με τις δομές που έχει η δημόσια διοίκηση και τις γνωρίζετε τώρα από μέσα, είστε αισιόδοξος ότι μπορείτε να κάνετε αυτά που λέτε γρήγορα;

Το προσωπικό είναι εξαίρετο. Το πρόβλημα είναι ότι οι αρμόδιες διευθύνσεις για τη Μητροπολιτική Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι τραγικά υποστελεχωμένες.

Πιθανότατα και κάποιοι άλλοι προσπάθησαν να βάλουν μια τάξη, αλλά τους κατάπιε το σύστημα.

Εμείς είμαστε άλλο σύστημα…

Θα πάτε σε αναθεώρηση του χωροταξικού για τον τουρισμό;

Δεν έχω ακόμα ασχοληθεί με το θέμα.

Πάμε στο Κτηματολόγιο. Το πρώτο ζήτημα είναι πως δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του. Ταυτόχρονα έχουμε μια μοιρασμένη διοίκηση, με τη μια πλευρά να προτείνει την ακύρωση και επαναπροκήρυξη των 22 από τους 28 διαγωνισμούς για την κτηματογράφηση του υπολοίπου της χώρας και την άλλη να μην το κάνει αποδεκτό, θεωρώντας ότι μπορεί με διαπραγματεύσεις να πετύχει μεγαλύτερες εκπτώσεις.

Δεν είμαι ακόμα σε θέση να πω στη διοίκηση, προχώρα με αυτούς τους διαγωνισμούς και μην τους επαναπροκηρύξεις. Η πρώτη αίσθησή μου είναι αυτή, χωρίς να έχει ληφθεί η τελική απόφαση.

Η διοίκηση έχει δίκιο στο ότι οι προσφορές δεν είναι επαρκείς και επειδή παράλληλα δεν υπάρχουν και τα αναγκαία κεφάλαια, χρειάζεται να γίνει η μέγιστη δυνατή οικονομία. Αν υπάρχει λοιπόν έκπτωση της τάξεως του 2%, είναι προφανές ότι πρέπει να πάμε σε επαναπροκήρυξη. Αλλά το πιο σημαντικό ζήτημα αυτή τη στιγμή είναι η χρηματοδότηση. Πώς να δεσμευτούμε με αναδόχους αν δεν έχουμε τα χρήματα.

Και τι θα κάνετε με αυτό;

Υπάρχει μια διαπραγμάτευση με την Ευρώπη για τα 114 εκατ. ευρώ που ήταν να μεταφερθούν από άλλα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Ο πρόεδρος της ΕΚΧΑ Ηλ. Λιακόπουλος δεν έχει εγκαταλείψει την προσπάθεια. Αρα πρέπει να δούμε τι θα γίνει, γιατί αν δεν τα έχουμε, θα σχηματιστεί μια τελείως διαφορετική εικόνα. Μπορεί να προκηρύξουμε τους μισούς διαγωνισμούς, να πάμε πιο σιγά. Υπάρχει και ένα άλλο σημαντικό ζήτημα, τα κονδύλια της ΕΚΧΑ, το αποθεματικό της, το οποίο είναι πάνω από 200 εκατ. ευρώ.

Διορθώστε αν κάνω λάθος, αλλά αυτά προορίζονται για τους διαγωνισμούς που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και έχουν αναδόχους.

Ναι, αλλά προέρχονται από πυκνοκατοικημένες περιοχές και ως εκ τούτου ενδεχομένως να μπορεί ένα μέρος τους να διατεθεί και για τις υπόλοιπες κτηματογραφήσεις που είναι σε πιο αραιοκατοικημένες περιοχές. Ωστόσο, αυτά τα κεφάλαια είναι δεσμευμένα, τα έχουν συμπεριλάβει στο πλεόνασμα που υπολογίστηκε για το 2014 και αυτό σημαίνει ότι το Κτηματολόγιο δεν μπορεί να τα χρησιμοποιήσει. Και επιπλέον, ενώ στον προϋπολογισμό της ΕΚΧΑ είχαν υπολογιστεί 130 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους, στον κρατικό προϋπολογισμό του 2015 μπήκαν μόνον 30 εκατ. ευρώ. Το Κτηματολόγιο ήρθε στην αρμοδιότητά μου πριν τρεις μέρες και σαφώς αποτελεί προτεραιότητά μου.

Η κυβέρνησή σας δείχνει να απορρίπτει τον θεσμό των ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) και το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς θα γίνουν τα έργα που είναι αναγκαία για τη διαχείριση των απορριμμάτων χωρίς τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, ακόμα και αν δεν πάμε στη λογική των 4 μεγάλων μονάδων στην Αττική;

Δεν νομίζω ότι η κυβέρνηση απορρίπτει τον θεσμό των ΣΔΙΤ. Εμείς ως υπουργείο δεν λέμε ότι δεν θέλουμε κανένα ΣΔΙΤ. Είναι προφανές ότι κάποια έργα θα γίνουν από ιδιώτες και κάποια άλλα από το Δημόσιο. Σε κάποια μπορεί να συμμετέχουν και οι δύο. Ο τρόπος που γίνονται οι συμβάσεις θα πρέπει να επανεξεταστεί, γιατί κάποιες συμβάσεις είναι λεόντειες. Ισως αυτή είναι μια κριτική που γίνεται στα έργα όπως είναι οι αυτοκινητόδρομοι.

Εχουμε δώσει πάρα πολλά λεφτά ως ιδιώτες για τους δρόμους, πληρώνουμε διόδια, χωρίς να έχουμε δει το αποτέλεσμα. Αυτή η κατάσταση να γίνονται έργα στα οποία τελικά ο επενδυτής κάπως το φέρνει από δω και από κει και εν τέλει δεν βάζει δεκάρα, αλλά έχει οφέλη, δεν γίνεται πουθενά στον κόσμο. Η Ελλάδα πήγε στα βράχια από τέτοιες πρακτικές. Εχουμε χρυσοπληρώσει και έργα που δεν είναι καθόλου επωφελή.

Για να ξαναγυρίσουμε στα απορρίμματα, με ποιον τρόπο θα ευνοήσετε την ανακύκλωση, όπως είναι αναγκαίο;

Να σημειώσω το εξής: Τα χρήματα που έχει δώσει ο πολίτης μέσω των ανταποδοτικών τελών για την ανακύκλωση είναι πολλά, όμως δεν έχουν αποδώσει τα δέοντα. Είμαστε σε φάση πολύ σοβαρής διερεύνησης του θέματος και δεσμευόμαστε να ανακοινώσουμε το αποτέλεσμά της. Θέλουμε να διαπιστώσουμε πού είναι οι ευθύνες, στους δημάρχους ή στις εταιρείες.

Εργα υπό όρους

Κύριε Τσιρώνη, έχετε σχηματίσει άποψη για το εμπορικό κέντρο που σχεδιάζεται για την περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος από την Artume, του ομίλου Blackrock;

Θα σας απαντήσω γενικά χωρίς να αναφέρομαι στο συγκεκριμένο έργο. Δεν θα πρέπει να γίνονται έργα μεγάλα χωρίς να εξετάζεται η φέρουσα ικανότητα της περιοχής. Δηλαδή το να ανοίγω ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο και να κλείνουν χιλιάδες μαγαζιά δίπλα δεν θεωρώ πως είναι σωστό.

Ο αντίλογος είναι ότι ζούμε σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και ως εκ τούτου δεν μπορείς να εμποδίσεις κανένα να κάνει κάτι μεγαλύτερο εφόσον είναι νόμιμο.

Θα σας απαντήσω το εξής: Μπορείτε να μου αποδείξετε ότι συνολικά από τέτοια έργα αυξάνεται η κατανάλωση;

Περί αυθαιρέτων και ΑΠΕ

Αυθαίρετα: τι μέλλει γενέσθαι, κ. Τσιρώνη;

Αποφασίσαμε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες για τον νέο νόμο, με την υφιστάμενη διαδικασία να συνεχίζεται μέχρι να ψηφιστεί. Ο νέος νόμος θα βελτιώσει σημαντικά τον υπάρχοντα.

Θα έχουμε και πάλι τακτοποίηση;

Σε κάποια σημεία ναι, μπορεί να έχει και τακτοποίηση, ενώ σε κάποια άλλα όχι. Σίγουρα, πάντως, θα κοιτάξουμε το συνολικό πολεοδομικό πρόβλημα, γιατί ο τελευταίος νόμος δεν το έπραττε. Πρέπει να δούμε σε ποιες περιοχές υπάρχει μεγάλη συνολική επιβάρυνση.

Για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο;

Χρειάζεται πολύ γρήγορα να δούμε τους χώρους στο αστικό και μη αστικό περιβάλλον που μπορεί να αξιοποιηθούν χωρίς βεβαίως να πειράξουμε τις προστατευόμενες περιοχές. Υπάρχουν εξαιρετικά μοντέλα συνεταιριστικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό, που μηδενίζουν κυριολεκτικά τις δαπάνες ενέργειας για χιλιάδες κατοίκους και σε αυτά τα μοντέλα θα σταθούμε. Δεν έχουμε κανένα λόγο να σταθούμε στα μεγάλα φαραωνικά έργα. Θα εξετάσουμε και τη γεωθερμία, η οποία παρουσιάζει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Πηγή: Ναυτεμπορική και www.naftemporiki.gr