Δράση για την απασχόληση ανέργων άνω των 50 ετών
3 Μαρτίου, 2017Το νέο Ε1: οι αλλαγές στις φορολογικές δηλώσεις
7 Μαρτίου, 2017[:el]07/03/2017
Διαγραφές “κόκκινων” δανείων, ύψους 8 δισ. ευρώ, μέχρι τα τέλη του έτους, απελευθερώνει για τις τράπεζες η διευθέτηση του θέματος του αναβαλλόμενου φόρου.
Την ίδια στιγμή, οι τράπεζες παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις από το μέτωπο της “ανάπτυξης” και της πορείας της διαπραγμάτευσης, καθώς κρίνεται από αυτές η εφεξής πορεία των “κόκκινων” δανείων και το μέλλον τραπεζών και Οικονομίας.
Το θέμα του αναβαλλόμενου φόρου ήταν κομβικό για τη δυνατότητα των τραπεζών να προχωρήσουν σε μείωση των “κόκκινων” δανείων με χρήση των συσσωρευμένων προβλέψεών τους.
Όπως είχε γράψει το Capital.gr, προωθείτο η λύση της απόσβεσης των ζημιών από τις διαγραφές σε ορίζοντα εικοσαετίας προκειμένου να μην υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος στα κεφάλαια των τραπεζών και οδηγηθούν σε υποχρεωτικές αυξήσεις κεφαλαίου με κάλυψή τους από το Δημόσιο.
Αυτό εξαιτίας του νόμου Χαρδούβελη που προέβλεπε ότι οι τράπεζες μπορούν να αναγνωρίζουν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση έναντι προβλέψεων που σχημάτισαν για επισφαλή δάνεια μέχρι τις 31/12/15 και να την προσμετρούν άμεσα και εξ ολοκλήρου στα εποπτικά τους κεφάλαια.
Στην περίπτωση, όμως, που μία τράπεζα εμφάνιζε ζημιές από την χρήση 2016 και άρα δεν θα μπορούσε να συμψηφίσει την αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση, ο νόμος Χαρδούβελη προέβλεπε ότι το Δημόσιο θα έπρεπε να καλύψει υποχρεωτική αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας.
Με βάση τα ανωτέρω και δεδομένου ότι αφενός ο αναβαλλόμενος φόρος συνιστά το ήμισυ των εποπτικών κεφαλαίων των τραπεζών, αφετέρου οι δυνατότητες κερδοφορίας των τραπεζών είναι ισχνές, καθίσταται προφανής η σημασία της διευθέτησης του θέματος του αναβαλλόμενου. Μάλιστα, για κάποιες τράπεζες όπως η Attica Bank, η διευθέτηση του αναβαλλόμενου φόρου ήταν “θέμα ζωής ή θανάτου”, όπως είχε επισημάνει χαρακτηριστικά η διοίκησή της.
Πλέον, με λυμένο το θέμα της διευκόλυνσης των διαγραφών δανείων μέσω της ευνοϊκής φορολόγησής τους, οι τράπεζες θα δρομολογήσουν μέχρι τα τέλη του έτους διαγραφές δανείων 8 δις. ευρώ. Πρόκειται για ποσό σημαντικά αυξημένο έναντι των αρχικών στόχων για φέτος, οι οποίοι κινούνταν στα 2,5 – 3 δισ. ευρώ.
Η προς τα πάνω αναθεώρηση του στόχου για τις διαγραφές δανείων από τις τράπεζες, η οποία απελευθερώνεται ύστερα από τη διευθέτηση του αναβαλλόμενου φόρου, έρχεται σε μία συγκυρία έντονης αμφισβήτησης για το κατά πόσον θα μπορέσουν να αποδώσουν οι ρυθμίσεις δανείων. Σημειώνεται ότι στη βάση των μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων έχει σχεδιαστεί ο κύριος όγκος του πλάνου μείωσης των NPLs μέχρι και το 2019, με έμφαση ωστόσο στο 2017.
Κάτι τέτοιο, όμως, φαίνεται να χρήζει επανασχεδιασμού, αφού η επιτυχία των ρυθμίσεων κρίνεται από την ανάκαμψη της Οικονομίας. Μάλιστα, όπως είχε επισημάνει το Capital.gr, η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της διαπραγμάτευσης και η επαναφορά των συζητήσεων για Grexit, είχε “παγώσει” από τα τέλη Ιανουαρίου τις ρυθμίσεις δανείων, γυρνώντας ξανά στο “κόκκινο” ακόμη και ρυθμισμένα δάνεια.
Επισημαίναμε επίσης ότι οι τράπεζες ανέμεναν να εισπράξουν μόλις 6 δισ. ευρώ από μερική ή ολική αποπληρωμή ρυθμισμένων δανείων, καθώς μέχρι τα τέλη του 2019 οι επιτυχημένες ρυθμίσεις δανείων θα αντισταθμίζουν τη δημιουργία νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Και αυτά, όταν το κύριο ζητούμενο για τη μείωση των “κόκκινων” δανείων είναι η επιστροφή της Οικονομίας σε ανάπτυξη. Μία ανάπτυξη που τραπεζίτες και παράγοντες της αγοράς δεν βλέπουν ούτε με το κιάλι με την ακολουθούμενη πολιτική της υπερφορολόγησης, της διεύρυνσης του δημόσιου τομέα, την εξόντωση της επιχειρηματικότητας και την απροθυμία συνολικά του πολιτικού συστήματος να πει αλήθειες αντί να “εμπορεύεται” ψηφοθηρικά ή να εστιάζει διαπραγματευτικά στο αφορολόγητο και στη διασφάλιση των συντάξεων.
Στην πράξη, όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την ύφεση και τον παρατεταμένο εγκλωβισμό της χώρας στην κρίση. Χθες, η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 1,1% το δ’ τρίμηνο του 2016 έναντι της αύξησης 0,3% που είχε ανακοινωθεί στην πρώτη εκτίμηση του δ΄ τριμήνου.
Με βάση τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν σε όρους όγκου, κατά το δ΄ τρίμηνο 2016, παρουσίασε μείωση κατά 1,2%, σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο 2016, έναντι της μείωσης 0,4% που είχε ανακοινωθεί στην πρώτη εκτίμηση του δ΄ τριμήνου στις 14/2/17.
Πηγή: Capital.gr[:]