Αρχίζει η «μάχη» για υπεραπόδοση στα φορο-έσοδα

Στις περιφέρειες το πακέτο ενίσχυσης των μικρομεσαίων
10 Απριλίου, 2024
ΑΑΔΕ: Άμεση επιστροφή φόρου με την εξόφληση ΕΝΦΙΑ
10 Απριλίου, 2024
Δείτε τα όλα

Αρχίζει η «μάχη» για υπεραπόδοση στα φορο-έσοδα

8/4/24

Στόχος η αντιστάθμιση των «φουσκωμένων» δαπανών και της χαμηλότερης ανάπτυξης.

Επιτακτική γίνεται φέτος για το οικονομικό επιτελείο η ανάγκη νέας υπέρβασης του στόχου όσον αφορά τα συνολικά φορολογικά έσοδα, ώστε αυτά να ξεπεράσουν τα 63-64 δισ. ευρώ.

MΕ ΤΗ ΒΕΒΑΊΩΣΗ του ΕΝΦΙΑ να ανοίγει επίσημα τη «φορολογική σεζόν» 2024-2025, η ανάγκη νέας υπέρβασης του στόχου στα συνολικά φορολογικά έσοδα καθίσταται επιτακτική μετά το «φούσκωμα» των δημοσίων δαπανών αλλά και την επικείμενη αναθεώρηση προς τα κάτω του πήχη της ανάπτυξης.

H αναγκαιότητα όχι μόνο επίτευξης των στόχων αλλά και υπεραπόδοσης στο σκέλος των φορολογικών εσόδων προκύπτει από το εξής: Το 2023 το ΑΕΠ έκλεισε χαμηλότερα απ’ ό,τι προβλεπόταν, ενώ για το 2024 ο στόχος της ανάπτυξης αναθεωρείται προς τα κάτω. Έτσι, το ΑΕΠ του 2024 δεν θα διαμορφωθεί πλέον στα 233,77 δισ. ευρώ όπως αναμενόταν, αλλά χαμηλότερα, πιθανότατα στα 230-231 δισ. ευρώ, ανάλογα και με την πορεία του πληθωρισμού.

Ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος δεν θα αλλάξει αναλογικά με το ΑΕΠ. Θα παραμείνει στο 2,1%. Άρα, πλέον η κυβέρνηση δεν ψάχνει πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως των 5 δισ. ευρώ αλλά λίγο χαμηλότερο, περίπου 4,8-4,85 δισ. ευρώ. Τι δείχνει αυτό; Ότι μπορεί η αναθεώρηση προς τα κάτω του στόχου της ανάπτυξης να «συρρικνώνει» το ΑΕΠ, όμως αυτό δεν επιφέρει καμία ουσιαστική ελάφρυνση όσον αφορά το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος που πρέπει να παραχθεί πολύ απλά διότι πρέπει να σταλεί μήνυμα σταθερότητας στις αγορές (με το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει στο 2,1%) και πρέπει να καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος των τόκων εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους από το πρωτογενές πλεόνασμα και όχι με αύξηση του δανεισμού.

Δεδομένου λοιπόν ότι στο σκέλος των δαπανών του προϋπολογισμού ασκούνται και φέτος πολλές πιέσεις από διάφορες πλευρές (φαρμακευτική δαπάνη, αποκατάσταση καταστροφών στη Θεσσαλία, αυξημένη μισθολογική δαπάνη, αλλά και ρίσκο όσον αφορά το ενδεχόμενο νέων πληγμάτων από φυσικές καταστροφές), το βάρος μετατοπίζεται αυτονόητα στο σκέλος των δημοσίων εσόδων.

Πρόγραμμα σταθερότητας

Στον προϋπολογισμό του 2024 είχε εγγραφεί ως πρόβλεψη η είσπραξη 62,96 δισ. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς, περίπου 1,6 δισ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 2023.

Οι τελικές δημοσιονομικές επιδόσεις για το 2023 θα αποκαλυφθούν στις 21 Απριλίου, ενώ οι νέοι στόχοι για το 2024 στις 30 Απριλίου με το πρόγραμμα σταθερότητας. Το αναμενόμενο είναι με τον πήχη της ανάπτυξης να κατεβαίνει προς τα κάτω, αντίστοιχα πρέπει να αναθεωρούνται σε χαμηλότερα επίπεδα και οι στόχοι για τα φορολογικά έσοδα, τα οποία άλλωστε είναι άμεσα συνδεδεμένα με το ΑΕΠ. Στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν ότι μπορεί να ανατραπεί αυτή η «συσχέτιση», επικαλούμενοι και τα δείγματα του πρώτου τριμήνου. Ήδη, στο πρώτο δίμηνο καταγράφηκε υπεραπόδοση στο σκέλος των φορολογικών εσόδων. Ξεκάθαρη εικόνα δεν μπορεί να σχηματιστεί, καθώς μέρος των εισπράξεων μεταφέρονται στο 2023. Γι’ αυτό και τα στοιχεία που θα δοθούν τις επόμενες ημέρες στη δημοσιότητα και θα αφορούν το α’ τρίμηνο, έχουν ιδιαίτερη σημασία για να φανεί προς ποια κατεύθυνση κινείται ο εισπρακτικός μηχανισμός.

Θετικό το δίμηνο

Τα ταμειακά στοιχεία, που τελούν σε γνώση του Γενικού Λογιστηρίου, δείχνουν πολύ θετική πορεία, αλλά το… από εδώ και πέρα έχει τη μεγάλη σημασία για τους ακόλουθους λόγους:

1) Βεβαιώνονται οι μεγάλοι φόροι της φετινής χρονιάς. Η εκκίνηση έγινε χθες με τον ΕΝΦΙΑ, από τον οποίο το οικονομικό επιτελείο προσδοκά και φέτος πάνω από 2 δισ. ευρώ, ενώ μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Οι δηλώσεις του 2024 έχουν ξεχωριστή σημασία, καθώς αναμένεται να βεβαιωθεί το μεγαλύτερο ποσό των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών, ξεπερνώντας τα 4 δισ. ευρώ. Αυτό οφείλεται και στη σημαντική αύξηση των ονομαστικών εισοδημάτων κατά τη διάρκεια του 2023 (και συντάξεις και κατώτατος μισθός), κάτι που οδηγεί και σε περισσότερο φόρο (ειδικά για τους έχοντες εισοδήματα από δύο πηγές), αλλά και στην ενεργοποίηση του νέου μηχανισμού υπολογισμού του φόρου για τους αυτοαπασχολούμενους, ο οποίος θα «προσθέσει» τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ στα φορολογηθέντα εισοδήματα.

2) Ολοκληρώνεται σταδιακά και μπαίνει σε εφαρμογή και το σχέδιο διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS. Αυτό θα οδηγήσει, με βάση τις εκτιμήσεις, σε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των δηλωμένων συναλλαγών, άρα και σε μεγαλύτερη αύξηση των εισπράξεων από τον ΦΠΑ, καθώς πλέον δεν θα είναι τόσο εύκολο για τους επαγγελματίες να δέχονται πληρωμή με κάρτα χωρίς αυτή να αποτυπώνεται στην ταμειακή μηχανή. Ούτως ή άλλως, οι ηλεκτρονικές πληρωμές βρίσκονται σε ανοδική τροχιά και εθνικός στόχος είναι η λεγόμενη μείωση του «κενού ΦΠΑ».

3) Μπαίνουμε πλέον στην τουριστική περίοδο που είναι εξαιρετικά κρίσιμη και για τη συνολική πορεία ανάπτυξης, αλλά και για την πορεία των δημοσίων εσόδων ειδικά από τους φόρους κατανάλωσης, δεδομένου ότι στους θερινούς μήνες ο πληθυσμός της χώρας σχεδόν διπλασιάζεται.

4) Δημιουργείται «κουλτούρα» αυξήσεων στους μισθούς. Η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού αναμένεται ότι θα πιέσει για τη χορήγηση αυξήσεων και πέραν του υποχρεωτικού ορίου, κάτι που αν επιβεβαιωθεί στην πράξη θα φέρει και περισσότερα έσοδα στα κρατικά ταμεία μέσω της παρακράτησης.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr