Οι παρεμβάσεις αναβάθμισης του Ηρακλή ΙΙ

Πόσα δάνεια βρίσκονται σε καθεστώς μερικής ρύθμισης μετά τα μορατόρια
18 Απριλίου, 2021
ΕΚΤ: Βουτιά στα «κόκκινα» δάνεια στην Ελλάδα παρά την ύφεση
18 Απριλίου, 2021
Δείτε τα όλα

Οι παρεμβάσεις αναβάθμισης του Ηρακλή ΙΙ

16/04/2021

Μετά το πράσινο φως που πήρε από την Κομισιόν η παράταση του προγράμματος τιτλοποιήσεων κόκκινων δανείων, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης πρόκειται να καταθέσει άμεσα προς ψήφιση στη Βουλή τον σχετικό εφαρμοστικό νόμο, ώστε να ενεργοποιηθεί ο “Ηρακλής 2” από τις 11 Απριλίου μέχρι τον Οκτώβριο του 2022.

Ο νέος νόμος χρειάζεται διότι η παράταση του προγράμματος “Ηρακλή” περιλαμβάνει αναβαθμίσεις και προβλέψεις για περαιτέρω εργαλεία που θα βοηθήσουν την ελληνική τραπεζική αγορά, τους δανειολήπτες και την αγορά ακινήτων.

Μεταξύ αυτών σχεδιάζεται η λειτουργία ενός online μητρώου παρακολούθησης της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων για τα τιτλοποιημένα δάνεια. Ο μηχανισμός αυτός θα παρακολουθεί συνεχώς τα ποσοστά ανάκτησης, τις αποτιμήσεις, τη φερεγγυότητα των δανειοληπτών και την αποτελεσματικότητα των εταιρειών διαχείρισης. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένα online περιβάλλον το οποίο θα συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες, οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στους συμμετέχοντες στην αγορά. Αυτό εκτιμάται ότι θα ενισχύσει περαιτέρω την ελκυστικότητα της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων και θα αυξήσει τις τιμές λόγω περιορισμού της λεγόμενης ασύμμετρης πληροφόρησης προς τους επενδυτές. Ήδη, ο “Ηρακλής” με τιτλοποιήσεις κόκκινων δανείων 32 δισ. ευρώ από τον πρώτο κύκλο, όπου συμμετείχαν και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, όπως έχει επισημάνει ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Ζαββός, συνέβαλε να γίνουν οι τράπεζες επενδύσιμες και να ξαναγνωριστούν με τους διεθνείς επενδυτές, ανοίγοντας την πόρτα για ευκολότερη και ανταγωνιστικότερη άντληση κεφαλαίων.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται η παράταση για τις ποινές που προβλέπονται στην περίπτωση μη επίτευξης των στόχων από τις ανακτήσεις των κόκκινων δανείων. Η μεγαλύτερη διάρκεια και τα τρία κύματα της πανδημίας προκάλεσαν μείωση στα ποσοστά ανακτήσεων, κυρίως κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι στόχοι και η πιθανότητα επίτευξής τους μέχρι το τέλος του 2022. Συνεπώς, αποφασίστηκε παράταση στην επιβολή ποινών στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι βάσει των επιχειρηματικών σχεδίων των τραπεζών που συνόδευαν τις τιτλοποιήσεις. Σημειώνεται ότι το σύστημα ποινών είχε ενταχθεί στο πλαίσιο δημιουργίας κουλτούρας πληρωμών και για περιορισμό των λεγόμενων στρατηγικών κακοπληρωτών. Όμως, η πανδημία πέραν από τις οικονομικές δυσκολίες συνοδεύτηκε και από μέτρα προστασίας όπως μεταξύ άλλων η άρση πλειστηριασμών κλπ. δηλαδή υπήρξαν αναγκαία μέτρα στήριξης για την περίοδο αυτή που όμως ακύρωσαν σε κάποιο βαθμό τα εργαλεία ανάκτησης (πέραν των οικονομικών δυσκολιών που αντικειμενικά είχαν οι περισσότεροι δανειολήπτες). Εξάλλου, όπως σημειώθηκε πρόσφατα σε διαδικτυακή παρουσίαση της υπηρεσίας ΤΣΕΚ του Τειρεσία, τα στελέχη του επεσήμαναν ότι η πλειονότητα των αθετήσεων δεν προέρχεται από τους λεγόμενους στρατηγικούς κακοπληρωτές, αλλά από αντικειμενικές και απρόβλεπτες δυσκολίες.

Η τρίτη μεγάλη καινοτομία η οποία βρίσκεται σε στάδιο μελέτης και διαλόγου αφορά στη δημιουργία δευτερογενούς αγοράς ακινήτων. Δηλαδή να δίνεται δυνατότητα δημιουργίας εταιρειών διαχείρισης ακινήτων από τις εταιρείες δανείων προκειμένου να αξιοποιούν τα ακίνητα που συνδέονται με τις εξασφαλίσεις των δανείων. Με την αξιοποίηση των ακινήτων αυτών μπορεί να δημιουργηθεί μια δευτερογενής αγορά ακινήτων, η οποία θα συγκρατήσει τις πιέσεις στο real estate από τους πλειστηριασμούς. Για παράδειγμα, μία εταιρεία διαχείρισης ακινήτων ή μία τράπεζα δεν θα χρειαστεί να προχωρήσει σε πλειστηριασμό αν μπορεί να αξιοποιήσει το ακίνητο, πχ να το νοικιάσει ή να το πουλήσει σε καλύτερη τιμή σε άλλον επενδυτή. Με τον τρόπο αυτό και ο δανειολήπτης θα ελαφρυνθεί από το χρέος του σε μεγαλύτερο βαθμό και θα απορροφηθούν πιέσεις στις τιμές στην αγορά ακινήτων.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και το σχέδιο για τη δημιουργία οργανισμού sales & lease back που θα λειτουργεί παράλληλα με τον πτωχευτικό νόμο. Ο οργανισμός αυτός που θα είναι ιδιωτικός θα αγοράζει το ακίνητο από τον δανειολήπτη και θα του το νοικιάζει μέχρι να ξεχρεώσει το δάνειο.

Δεν αλλάζει η φιλοσοφία

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται από κυβερνητικές πηγές, ο νέος νόμος του “Ηρακλή” δεν πρόκειται να ενσωματώσει κανένα σχέδιο ή αλλαγή που δημιουργεί δημοσιονομική επίπτωση, ενέχει κίνδυνο για καταπτώσεις εγγυήσεων, δεν συμβαδίζει με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές οδηγίες και, τέλος, δεν συμφωνεί με τις βασικές αρχές και το αρχικό πλαίσιο του “Ηρακλή”.

Πηγή: capital.gr