Το τελικό σχέδιο μείωσης των εισφορών για τις επιχειρήσεις

Ανακοινώνεται επίσημα ο ψηφιακός φάκελος μεταβίβασης ακινήτου
3 Μαρτίου, 2023
Οι 2+1 βασικές επιλογές για ρυθμίσεις οφειλών σε Εφορία και Ταμεία
3 Μαρτίου, 2023
Δείτε τα όλα

Το τελικό σχέδιο μείωσης των εισφορών για τις επιχειρήσεις

03/03/2023

Κλείδωσε νέα, σταδιακή μείωση των εισφορών για τους μισθωτούς κατά 3,6%, αρχής γενομένης από φέτος.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr από στελέχη των Ταμείων με καλή γνώση των διεργασιών στο οικονομικό επιτελείο, όμως, σύμφωνα με το πιθανότερο σενάριο, η μείωση αυτή θα ξεκινήσει μετά τις επερχόμενες εκλογές και όχι πριν από αυτές, όπως αρχικά εξεταζόταν.

Συγκεκριμένα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η πρώτη μείωση (0,6%) θα ισχύσει πιθανότατα από το ερχόμενο καλοκαίρι ή, στη χειρότερη, έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

Ο λόγος για το υπολειπόμενο ποσοστό έως την εκπλήρωσης της προγραμματικής δέσμευσης της κυβέρνησης για μείωση του μη μισθολογικού κόστους κατά 5 μονάδες στο διάστημα 2019-2023. Ως γνωστόν, η μείωση η οποία έχει συντελεστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια της διακυβέρνησης της Ν.Δ. ανέρχεται σε 4,4 μονάδες.

Προηγούμενο σενάριο το οποίο βρισκόταν στο τραπέζι προέβλεπε πως η μείωση του 0,6% θα γινόταν πριν από τις εκλογές, π.χ. από την 1η Απριλίου 2023, οπότε θα ισχύσει ο νέος, αυξημένος (κατά 7%-8% σύμφωνα με το σημείο στο οποίο συγκλίνουν τα περισσότερα σενάρια) κατώτατος μισθός. Ωστόσο κάτι τέτοιο εκτιμάται ότι είναι μάλλον “τεχνικά” δύσκολο να “τρέξει”, τόσο από πλευράς κυβέρνησης όσο και από πλευράς επιχειρήσεων.

Και αυτό γιατί θα πρέπει η κυβέρνηση, εφόσον βρει τον δημοσιονομικό χώρο για μια τέτοια παρέμβαση (γύρω στα 180 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση), με πολύ ταχείς ρυθμούς να περάσει νέα διάταξη από την Βουλή, την ώρα που αυτή αναμένει το σήμα διάλυσης ενόψει των πιθανών εκλογών στις 9 Απριλίου, σύμφωνα με τα επικρατέστερα σενάρια. Όμως και για τις επιχειρήσεις θα έφερνε επιπλέον φόρτο εργασίας, παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού να περάσουν και τη μείωση εισφορών.

Έτσι, η σχετική παρέμβαση φαίνεται να μετατίθεται προς θέσπιση μετά το κλείσιμο του επερχόμενου εκλογικού κύκλου και εφόσον, φυσικά, παραμείνει στην εξουσία η Ν.Δ.

Στην παραπάνω περίπτωση, θα επακολουθήσει την ελάφρυνση του 0,6% έως το τέλος του τρέχοντος έτους και επιπλέον μείωση κατά 3 μονάδες (και όχι μόνο κατά 2, όπως αρχικά εξεταζόταν) στις εισφορές των μισθωτών το 2024-2028.

Πού θα μειωθούν οι εισφορές

Από εκεί και πέρα, όλη η συζήτηση επικεντρώνεται στο εξής ζήτημα: Από ποιον ασφαλιστικό φορέα ή από ποιους ασφαλιστικούς φορείς θα μπορούσε να αφαιρεθεί ένα τόσο μεγάλο ποσοστό εισφορών.

Το βέβαιο είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, πως δεν θα μπορούσαν να μειωθούν οι εισφορές κύριας και επικουρικής σύνταξης, καθώς κάτι τέτοιο θα έπληττε τα έσοδα του e-ΕΦΚΑ, την ώρα που είναι αυξημένες, ειδικά από φέτος, οι χρηματοδοτικές ανάγκες του λόγω της αύξησης 7,75% των κύριων συντάξεων αλλά και του σχεδίου εκμηδενισμού των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων. Εξάλλου, κάθε μείωση των υφιστάμενων εισφορών σύνταξης θα σήμαινε μείωση των μελλοντικών συντάξεων, καθώς αυτές υπολογίζονται και επί των ποσών που εισπράττονται από κάθε μισθωτό ή, αλλιώς, ακόμα ένα “νέο ασφαλιστικό”. Κάτι τέτοιο, εξηγούν αρμόδια στελέχη, είναι εκτός συζήτησης.

Συνεπώς, πέρα από διάφορες λιλιπούτειες συνεισπραττόμενες εισφορές, μένουν δύο ασφαλιστικοί φορείς από τους οποίους θα μπορούσαν να αφαιρεθούν εισφορές. Ο ένας είναι η ΔΥΠΑ (τέως ΟΑΕΔ) και ο άλλος ο ΕΟΠΥΥ.

Όσον αφορά τη ΔΥΠΑ (μαζί και τον τέως ΟΕΕ – τέως ΟΕΚ, οι οποίοι έχουν ενσωματωθεί σε αυτόν), είναι ο φορέας από τον οποίο έχουν αφαιρεθεί οι 3,9 μονάδες επί συνόλου 4,4 μονάδων το 2019-2023. Ωστόσο, ενδεχομένως, σύμφωνα με ορισμένες πηγές του Capital.gr στο οικονομικό επιτελείο, να υπήρχε λίγο ακόμα περιθώριο περαιτέρω μείωσής τους, δεδομένου ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της ΔΥΠΑ για επιδόματα ανεργίας μειώνονται καθώς μειώνεται ολοένα και περισσότερο η ανεργία, μαζί και οι επιδοτούμενοι άνεργοι.

Όσον αφορά τον ΕΟΠΥΥ, στο συρτάρι του υπουργείου Εργασίας υπάρχει εδώ και καιρό σενάριο διαμόρφωσης μιας σταθερής (flat) εισφοράς υγείας για τους μισθωτούς ανεξάρτητα από το ύψος των μικτών αποδοχών τους, αντί της εισφοράς 7,1% επί αυτών, σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο.

Κάτι τέτοιο θα έφερνε κλιμακωτή μείωση των εισφορών υγείας ιδίως για όσους αμείβονται με πάνω από 800 ευρώ μικτά/μήνα.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά το ίδιο σενάριο, σε μία πιο ακραία εκδοχή του, προβλέπει ακόμα και ενδεχόμενη απαλλαγή των εργοδοτών από τη σχετική εισφορά.

Με άλλα λόγια, το σχετικό σενάριο οδηγεί σε εξίσωση του καθεστώτος εισφορών υγείας μεταξύ μισθωτών και μη μισθωτών, καθώς οι τελευταίοι από το 2020 (βάσει νόμου Βρούτση) πληρώνουν ένα σταθερό ποσό για την υγεία τους (π.χ. οι επαγγελματίες πληρώνουν 60 ή 72 ευρώ κατ’ επιλογή τους).

Ωστόσο, η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου, πέραν της πολύ σημαντικής ελάφρυνσης των μισθωτών και των εργοδοτών, με συνέπεια την αύξηση των καθαρών εργατικών αποδοχών και της επιχειρηματικής ρευστότητας, αντίστοιχα, θα δημιουργούσε τα πρώτα χρόνια μια σημαντική “τρύπα” στα έσοδα του ΕΟΠΥΥ, κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Θα μπορούσε, όμως, αυτή να καλυφθεί με βάση ήδη προβλεπόμενη (αλλά μη εφαρμοζόμενη) νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία ο κρατικός Προϋπολογισμός οφείλει να χρηματοδοτεί τον ΕΟΠΥΥ με κονδύλι το οποίο αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ.

Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να μειωθούν οι εισφορές υπέρ του ΕΟΠΥΥ ως ποσοστό των μικτών αποδοχών ιδίως από την πλευρά των εργοδοτικών εισφορών, καθώς είναι οι εργοδότες οι οποίοι βαρύνονται ιδίως με αυτές (κατά 2/3) , αν και οι επαγγελματίες πληρώνουν μόνοι τους (προφανώς) τις δικές τους εισφορές υγείας, τονίζουν αρμόδια στελέχη που υποστηρίζουν τη σχετική παρέμβαση.  

Πηγή: Ναυτεμπορική