Τα επόμενα βήματα του ΥΠΟΙΚ για ακόμη φθηνότερο δανεισμό

Δικηγορικό «μπλόκο» στους πλειστηριασμούς μέχρι τις 30 Νοεμβρίου
3 Σεπτεμβρίου, 2021
Υπό διαπραγμάτευση η παράταση του «Γέφυρα Ι»
3 Σεπτεμβρίου, 2021
Δείτε τα όλα

Τα επόμενα βήματα του ΥΠΟΙΚ για ακόμη φθηνότερο δανεισμό

03/09/2021

Την ευελιξία που δίνουν το πολύ θετικό προφίλ του χρέους και τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα θα εκμεταλλευτεί το υπόλοιπο του χρόνου και το 2022 το υπουργείο οικονομικών για να διατηρήσει την πτωτική πορεία των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων.

Στα λιγότερο γνωστά στοιχεία επιτυχίας της διπλής επανέκδοσης του 5ετούς και του 30ετούς ομολόγου της Τετάρτης είναι ότι η Ελλάδα βγήκε στις αγορές με δύο ομόλογα εν μέσω φημών για περιορισμό (tapering) του PEPP και για τον πληθωρισμό των ΗΠΑ που αύξησαν τις αποδόσεις των ομολόγων. Σε αυτό το περιβάλλον η διπλή έκδοση της Ελλάδας πέτυχε επιτόκια καλύτερα από αυτά της Ιταλίας. Η εξήγηση είναι ότι η διπλή έκδοση δεν έγινε τόσο για αυξηθούν τα ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου όσο για να ικανοποιηθεί η ζήτηση των επενδυτών των ελληνικών ομολόγων Αυτό δείχνει και το γεγονός ότι το ποσό που αντλήθηκε από τις αγορές δηλαδή τα 2,5 δισ. ευρώ ήταν μικρό.

Σε δεύτερη ανάγνωση η εξέλιξη της τελευταίας διπλής δημοπρασίας αποδεικνύει ότι οι αγορές γνωρίζουν αφενός ότι τα ελληνικά ομόλογα είναι ασφαλή αφού πέρα των άλλων (χαμηλές χρηματοδοτικές ανάγκες του χρέους, μεγάλη μέση περίοδο αποπληρωμής) καλύπτονται από ταμειακά διαθέσιμα ύψους 37 δισ. ευρώ. Συνεπώς η Ελλάδα, στην παρούσα φάση, μπορεί να δανείζεται όποτε θέλει και όπως θέλει.

Στην κατεύθυνση αυτή η κάλυψη της υπερβάλλουσας ζήτησης για συγκεκριμένες διάρκειες ελληνικών ομολόγων θα είναι ο οδηγός και για τις επόμενες εκδόσεις του ελληνικού δημόσιου. Με δεδομένο αυτό, θα δούμε και νέες εκδόσεις της “εμβάθυνσης” της αγοράς των ελληνικών ομολόγων ακόμη και με διπλές επανεκδόσεις τίτλων τους επόμενους μήνες αλλά και την διεύρυνση της αγοράς και με άλλης διάρκειας τίτλους (π.χ. ένα νέο 20ετές) όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Προαγορά ακριβού χρέους

Ενισχυτικά στην μείωση των χρηματοδοτικών αναγκών του χρέους, το ΥΠΟΙΚ σχεδιάζει να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα πρόωρης αποπληρωμής ακριβού χρέους. Με δεδομένο ότι η αποπληρωμή του 1,8 δισ. που οφείλει η Ελλάδα στο ΔΝΤ αν και απολύτως εφικτή, θα συναντήσει αντιδράσεις από την πλευρά των εταίρων που θέλουν το Ταμείο “ενεργό” επόπτη και δανειστή της Ελλάδας το ΥΠΟΙΚ θα ξεκινήσει από αλλού. Από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δισ. ευρώ που πήρε η Ελλάδα από 17 κράτη μέλη της Ευρωζώνης, πριν μπει στον φαύλο κύκλο των μνημονίων. Τα δάνεια αυτά βρίσκονται σε κυμαινόμενο επιτόκιο και δεν έχουν ρήτρα πρόωρης πληρωμής όπως αυτά από το EFSF/ESM Θεωρητικά μπορούν να αποπληρωθούν είτε οριζόντια δηλαδή με δόσεις σε όλες τις χώρες που δάνεισαν την Ελλάδα είτε μόνο γι’ αυτές που το επιθυμούν.

Αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους

Ένα ακόμη ζητούμενο θα είναι και η αποκλιμάκωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι ο κλασικός: Η ανάπτυξη της οικονομίας για τα επόμενα 5 χρόνια μπορεί να μειώσει το ποσοστό του χρέους ως προς το ΑΕΠ για περισσότερο από 35%. Ο δεύτερος αφορά την ίδια την διαχείριση του χρέους. Τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα συμφωνηθούν υποτίθεται ότι θα πρέπει να καλύπτουν την ετήσια δαπάνη για τόκους που σήμερα είναι λίγο κάτω από το 3% του ΑΕΠ. Μειώνοντας την δαπάνη για τόκους κάτω από το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, θα υπάρχει περιθώριο για καθαρή αποπληρωμή μέρους του χρέους για κάθε χρονιά. 

Πηγή: Capital.gr