Με ρυθμό χελώνας ο εξωδικαστικός – Οι πιστωτές με τις καλύτερες επιδόσεις


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/boxmind.gr/httpdocs/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1503

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/boxmind.gr/httpdocs/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1508
ΥΠΟΙΚ: «Όχι» σε νομοθετική παρέμβαση για πλειστηριασμούς από funds
21 Οκτωβρίου, 2022
Μεγαλύτερα επιτόκια, περισσότερες πτωχεύσεις – οι τράπεζες ετοιμάζονται για δύσκολες στιγμές
21 Οκτωβρίου, 2022
Δείτε τα όλα

Με ρυθμό χελώνας ο εξωδικαστικός – Οι πιστωτές με τις καλύτερες επιδόσεις


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/boxmind.gr/httpdocs/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1503

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/boxmind.gr/httpdocs/wp-content/themes/betheme/functions/theme-functions.php on line 1508

21/10/2022

Σε πεδίο έντονης σύγκρουσης μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και των πιστωτών εξελίσσεται ο εξωδικαστικός μηχανισμός που εξακολουθεί να καταγράφει απογοητευτικές επιδόσεις μετά από 15 μήνες λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε εχθές, Πέμπτη, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα 1.498 ρυθμίσεις οφειλών, συνολικού ύψους 250 εκατ. ευρώ.

Συνολικά, 9.000 οφειλέτες έχουν υποβάλει οριστικό αίτημα ρύθμισης για χρέη που υπερβαίνουν τα 5 δισ. ευρώ.

Εάν αναλογιστεί κανείς ότι το συνολικό ιδιωτικό χρέος σήμερα στην Ελλάδα -προς τράπεζες, servricers, ΑΑΔΕ, ασφαλιστικά ταμεία κ.α.- υπερβαίνει τα 235 δισ. ευρώ, αντιλαμβάνεται ότι υπάρχουν τεράστια περιθώρια βελτίωσης στη λειτουργία του εξωδικαστικού.

Μόνο οι τράπεζες και οι servicers διαχειρίζονται κόκκινα δάνεια άνω των 100 δισ. ευρώ συνολικά (15 δισ. και 87 δισ. ευρώ αντίστοιχα), σύμφωνα με τα στοιχεία πρώτου εξαμήνου 2022.

Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν στη Βουλή οι τράπεζες, οι servicers και το ΥΠΟΙΚ, ο πήχης των προσδοκιών για τον εξωδικαστικό τίθεται στο 1 δισ. ευρώ ρυθμισμένων οφειλών έως τις αρχές του 2023 -επίπεδο σημαντικά υψηλότερο από σήμερα αλλά και σημαντικά χαμηλότερο συγκριτικά με το ύψος του ιδιωτικού χρέους στη χώρα.

Σε αυτό το πνεύμα, τον περασμένο Ιούλιο ο υπουργός Οικονομικών μαζί με την Ειδική Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Μαριαλένα Αθανασοπούλου, πραγματοποίησαν μια ηχηρή δημόσια παρέμβαση ζητώντας μεγαλύτερη κινητοποίηση εκ μέρους των πιστωτών.

Το αποτέλεσμα ήταν να κινηθούν τα γρανάζια του εξωδικαστικού και να εκτιναχθεί το ποσοστό εγκρισιμότητας των αιτήσεων από 20% τους μήνες Μάιο-Ιούλιο σε 78% τον Αύγουστο και σε 64% τον Σεπτέμβριο.

Υπενθυμίζεται ότι το πλαίσιο για την ενιαία ρύθμιση όλων των οφειλών για τα φυσικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις θεσπίστηκε το 2017 στη βάση της ενιαίας ρύθμισης και αναμορφώθηκε το 2020 από τη σημερινή κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές δυσλειτουργίες που παρουσίαζε με κυριότερη τη γραφειοκρατία.

Από τον Ιούνιο του 2021 τέθηκε σε πλήρη εφαρμογή η ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω του gov.gr που ισχύει σήμερα.

“Οι πιστωτές δεν έχουν αφιερώσει αρκετούς πόρους μέχρι σήμερα στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού καθώς δεν έχει δοθεί η πρέπουσα προτεραιότητα στο πλαίσιο ενιαίας ρύθμισης οφειλών”, αναφέρει στο capital.gr αρμόδια πηγή.

“Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφεται υψηλό ποσοστό απόρριψης των αιτήσεων χωρίς όμως τα αιτήματα να εξετάζονται πραγματικά από τους πιστωτές”, υπογραμμίζει.

Η εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνεται πλήρως από τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα: “Προσδοκούμε και πιέζουμε, τράπεζες και εταιρίες διαχείρισης, να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους για την ταχεία υλοποίηση ρυθμίσεων.

Και έχουν ευθύνη γι’ αυτό, πρωτίστως απέναντι στην ελληνική κοινωνία. Γιατί η επιτυχία υλοποίησης του νέου νόμου θα λειτουργήσει προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας”.

Ποιοι πιστωτές καταγράφουν το μεγαλύτερο σκορ εγκρισιμότητας

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της πλατφόρμας, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν λάβει μέχρι σήμερα 7.031 αιτήσεις και έχουν αξιολογήσει τις 5.272 εξ αυτών.

Από τις αξιολογημένες αιτήσεις, οι Συντονιστές Πιστωτές έχουν εγκρίνει το 44,7%, ενώ το τελευταίο τρίμηνο το ποσοστό εγκρισιμότητας έχει αυξηθεί στο 52,9%.

Τις καλύτερες επιδόσεις στο ποσοστό των αιτήσεων με θετική ψήφο καταγράφουν το τελευταίο τρίμηνο οι servicers και, συγκεκριμένα, η QQuant (84%), η Veraltis/B2Kapital (83%), η Intrum (79%) και η APS (64%), και ακολουθούν η Cepal (57%) και η doValue (42%).

Στον αντίποδα, τις χαμηλότερες επιδόσεις παρουσιάζουν οι τράπεζες με τη Eurobank, την Alpha Bank, την Τράπεζα Πειραιώς και την Παγκρήτια να καταγράφουν μηδενικά ποσοστά εγκρισιμότητας, ενώ καλύτερη εικόνα παρουσιάζει η Εθνική Τράπεζα (38%).

Σε όρους συνολικών χρεών που ρυθμίστηκαν, ξεχωρίζουν η Veraltis/B2Kapital με σκορ 84% (5 εκατ.), η Qquant με 71% (7 εκατ.) και η APS me 53%.

Από τους servicers που διαθέτουν τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια κόκκινων δανείων, ξεχωρίζουν οι Cepal με 51% (52 εκατ.) και η Intrum με 50% (64 εκατ.) και ακολουθεί η doValue με 26% (36 εκατ.).

Η Εθνική Τράπεζα έχει ρυθμίσει το τελευταίο τρίμηνο μέσω της πλατφόρμας 11 εκατ. ευρώ ενώ κοντά σε μηδενικά επίπεδα κυμαίνονται οι ρυθμίσεις των υπόλοιπων τραπεζών.

Servicers: Έχουμε κάθε λόγο να επιδιώκουμε την επιτυχία του εξωδικαστικού

“Ως θεσμικοί πιστωτές, οι Εταιρίες Διαχείρισης έχουν κάθε λόγο να επιδιώκουν την επιτυχία του εξωδικαστικού μηχανισμού”, ανέφερε από το βήμα της Βουλής ο Τάσος Πανούσης, Πρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαχείρισης από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΕΔΑΔΠ), απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε από τον ΥΠΟΙΚ ότι στο ζήτημα του εξωδικαστικού “δεν έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, ούτε οι τράπεζες ούτε οι διαχειριστές απαιτήσεων, με ορισμένες φωτεινές εξαιρέσεις”.

Ο κ. Πανούσης αναφέρθηκε στην πολυπλοκότητα της λειτουργίας της πλατφόρμας, καθώς και στη βούληση που συχνά δεν επιδεικνύουν οι οφειλέτες ώστε να ολοκληρώνουν σύντομα την υποβολή της αίτησής τους.

“Εάν κάποιοι στρατηγικοί κακοπληρωτές προσέβλεπαν στον εξωδικαστικό ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ για να αποφύγουν οφειλές στις οποίες μπορούν να ανταποκριθούν, αυτοί  θα απογοητευθούν”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε, πάντως, ότι το Δημόσιο παρέχει μια σημαντική άφεση χρέους της τάξης του 25%, ενώ οι  χρηματοδοτικοί φορείς αποδέχονται “κούρεμα” χρέους 30% κατά μέσο όρο στις ρυθμίσεις που έχουν ολοκληρωθεί.

Τράπεζες: Μας αναλογεί πολύ μικρό μερίδιο χρεών

“Οι τράπεζες διαχειρίζονται πλέον στην συντριπτική τους πλειοψηφία ενήμερους πελάτες”, ανέφερε η πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης μη Εξυπηρετούμενων Δανείων Φωτεινή Ιωάννου, εξηγώντας ότι “είναι αντικειμενικά μικρό το μερίδιο συμμετοχής των τραπεζών στον εξωδικαστικό μηχανισμό”.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε από το βήμα της Βουλής, από τις περίπου 7.000 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί οριστικά, περίπου 860 αφορούν οφειλές που διαχειρίζονται σήμερα οι τράπεζες.

Από αυτές, έχουν γίνει δεκτές περίπου 200, συνεπώς το ποσοστό εγκρισιμότητας κυμαίνεται στο 25% και βαίνει αυξανόμενο (περίπου στο 1/3 το τελευταίο διάστημα). Η κ. Ιωάννου εκτίμησε, τέλος, ότι ο δείκτης μη εξυπηρετουμένων δανείων θα είναι μονοψήφιος στο τέλος του έτους.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Βασίλης Ράπανος, αναφέρθηκε σε “γεωμετρική μείωση των κόκκινων δανείων” καθώς, όπως είπε, “μέχρι σήμερα, ενδιαφέρον για την εξωδικαστικό μηχανισμό έχουν εκδηλώσει περίπου 55.000 δανειολήπτες αλλά μόλις 18.000 έχουν υποβάλει οριστική αίτηση και τα 2/3 των αιτήσεων αυτών αφορούν φυσικά πρόσωπα και όχι επιχειρήσεις”.

Όπως εξήγησε, “η συμμετοχή των τραπεζών είναι περιορισμένη γιατί είναι περιορισμένος ο αριθμός αιτήσεων που υποβάλλονται και τις αφορούν και πρόσθεσε ότι “αυτό δείχνει ότι τράπεζες και δανειολήπτες έχουν επανέλθει σε καθεστώς συναινετικής διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων οφειλών”.

Κοινή παραδοχή όλων των πλευρών αποτελεί, πάντως, η ανάγκη ενίσχυσης της ευαισθητοποίησης των οφειλετών για τις λειτουργίες και τα οφέλη του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Οι τράπεζες και οι servicers αποτελούν, σύμφωνα με τα εμπλεκόμενα στελέχη, τον καλύτερο και πιο άμεσο τρόπο ενημέρωσης των “κόκκινων” οφειλετών για τις δυνατότητες που παρέχει η πλατφόρμα, ώστε να αυξηθούν τα αιτήματα ρύθμισης σε επίπεδο που συνάδει με το υπέρογκο ιδιωτικό χρέος στη χώρα.

Πηγή: Capital.gr