Με 4 e-εργαλεία και ΔΕΟΣ στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

αναπτυξιακός νόμος
Επιδοτήσεις 150 εκατ. για επενδύσεις σε θερμοκήπια
27 Νοεμβρίου, 2024
φορο – μπόνους
Οι φορολογούμενοι θα πληρώνουν πάνω από 5 δισ. μηνιαίως το 2025
27 Νοεμβρίου, 2024
αναπτυξιακός νόμος
Επιδοτήσεις 150 εκατ. για επενδύσεις σε θερμοκήπια
27 Νοεμβρίου, 2024
φορο – μπόνους
Οι φορολογούμενοι θα πληρώνουν πάνω από 5 δισ. μηνιαίως το 2025
27 Νοεμβρίου, 2024
Δείτε τα όλα

Με 4 e-εργαλεία και ΔΕΟΣ στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

27/11/2024

Ηλεκτρονικό μάτι της εφορίας σε ταμεία, αποθήκες, προϊόντα και πελάτες των επιχειρήσεων

Τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να ελέγχει εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές των 870.000 ατομικών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών και των 350.000 εταιρειών της χώρας θα έχει εντός του 2025 η ΑΑΔΕ. Συγχρόνως συγκροτεί μια νέα ελεγκτική υπηρεσία, με την κωδική ονομασία «ΔΕΟΣ», που θα ελέγχει μεγάλες και σύνθετες υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.

Αξιοποιώντας 4 νέα προηγμένα ψηφιακά εργαλεία, η φορολογική Αρχή φιλοδοξεί να κλείσει όλα τα παράθυρα απόκρυψης εσόδων και εισοδημάτων από τις ατομικές επιχειρήσεις, οπότε ανοίγει ο δρόμος ώστε η κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάργηση των τεκμηρίων φορολόγησης, όπως ήδη σχεδιάζει και ετοιμάζεται να ανακοινώσει εν ευθέτω χρόνω η κυβέρνηση.

Ωστόσο, από το 2025, όλες οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποχρεούνται να εκδίδουν ηλεκτρονικά όλα ανεξαιρέτως τα φορολογικά τους στοιχεία, δηλαδή τα τιμολόγια, τα δελτία αποστολής και τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, και να διαβιβάζουν άμεσα στην πλατφόρμα myData -ακόμη και από τα smartphone κινητά τους τηλέφωνα ή τα τάμπλετ τους- τα δεδομένα όλων αυτών των φορολογικών στοιχείων.

Οι δηλώσεις ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος όλων των επιχειρήσεων θα προσυμπληρώνονται αυτόματα με βάση τα δεδομένα που θα έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα myData και οι φορολογούμενοι επιχειρηματίες και επαγγελματίες δεν θα μπορούν να τροποποιήσουν τα προσυμπληρωμένα δεδομένα παρά μόνο εάν θέλουν τα προσθέσουν έσοδα ή να αφαιρέσουν εκπιπτόμενες δαπάνες.

Ορισμένοι κλάδοι επιχειρήσεων και επαγγελματιών, στους οποίους έχουν εντοπιστεί υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής κατά το παρελθόν, θα υποχρεούνται επιπρόσθετα να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ και για τα στοιχεία των πελατών τους, που εισέρχονται στα καταστήματά τους, τηρώντας ψηφιακά πελατολόγια και διαβιβάζοντας τα σχετικά δεδομένα των πελατών τους σε πραγματικό χρόνο στην Ανεξάρτητη Αρχή.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, τον υφυπουργό Οικονομικών Χρίστο Δήμα και τον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε -με την παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη- στο Ζάππειο, από το επόμενο έτος ξεκινά σταδιακά η λειτουργία μιας σειράς ψηφιακών εργαλείων με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Τα βήματα που θα ακολουθηθούν είναι τα εξής:

1) Η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στην πλατφόρμα myDATA από την 1η Ιανουαρίου 2025. Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα όλων των φορολογικών στοιχείων εσόδων και εκπιπτόμενων εξόδων όχι μόνο θα διαβιβάζονται και θα αναρτώνται άμεσα, την ώρα της πραγματοποίησης των συναλλαγών, στην πλατφόρμα myData, αλλά θα ενημερώνουν αυτόματα και τα αντίστοιχα πεδία των δηλώσεων ΦΠΑ ώστε αυτές να είναι προσυμπληρωμένες πλήρως και έτοιμες για εμπρόθεσμη υποβολή από τις υπόχρεες επιχειρήσεις, χωρίς κανένα περιθώριο τροποποίησης προς όφελος των φορολογουμένων. Δηλαδή, οι υπόχρεοι φορολογούμενοι δεν θα έχουν πλέον κανένα περιθώριο να μειώσουν τα ποσά των εσόδων τους ή να αυξήσουν τα ποσά των εξόδων τους στις δηλώσεις ΦΠΑ, αλλά μόνο να κινηθούν προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή να αυξήσουν τα δηλούμεμα έσοδα ή και να μειώσουν τις εκπιπτόμενες δαπάνες τους. Αργότερα, οι κανόνες αυτοί θα εφαρμοστούν και στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος. Παράλληλα πριν από το τέλος του 2024 θα τεθεί σε λειτουργία η νέα εφαρμογή myDATAapp που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATA μέσω smartphone ή tablet.

2) Η έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών online διασυνδεδεμένο με την ΑΑΔΕ που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών. Θα παρακολουθείται δηλαδή από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα ξεκινήσει από κλάδους όπως συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων και χώροι στάθμευσης και θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025, όπως οι ιατροί, οι δικηγόροι, οι λογιστές και οι συμβολαιογράφοι.

3) Η έναρξη υλοποίησης της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής στις αρχές του 2025. Με το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής, οι επιχειρήσεις θα υποχρεώνονται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myData. Με αυτόν τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο κάθε προϊόν που διακινείται στη χώρα μας από την ώρα της εισαγωγής του ή της παραγωγής του ή της κατασκευής του στην Ελλάδα μέχρι την ώρα της παραλαβής του από τον επιχειρηματία, που θα το διαθέσει στην κατανάλωση. H ΑΑΔΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζει, παραδείγματος χάριν, για κάθε αγροτικό προϊόν που διακινείται από την αποθήκη του εμπόρου ή το χωράφι μέχρι να φτάσει στην εγκατάσταση του παραλήπτη όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς και να προσδιορίζει και το συνολικό κόστος πωληθέντων για την κάθε οντότητα. Την ίδια δυνατότητα θα έχει επί παραδείγματι και για τα καύσιμα που διακινούνται προς τα πρατήρια λιανικής πώλησης και για τα πάσης φύσεως οικοδομικά υλικά που διακινούνται από τους κατασκευαστές τους προς τους εργολάβους ή προς επιτηδευματίες που παρέχουν υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης κατοικιών στο ευρύ κοινό.

4) Η καθολική επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου. Το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο είναι ήδη στην καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πρόκειται να επεκταθεί η υποχρεωτική του χρήση σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Προηγουμένως, αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στόχος είναι η σημαντική αυτή δράση να ξεκινήσει εντός του 2ου εξαμήνου του επόμενου έτους.

Μεγάλες υποθέσεις

Στην ίδρυση μια νέας ισχυρής ελεγκτικής δομής, που θα συντονίζει και ενεργοποιεί όλες τις επιμέρους αρμόδιες φορολογικές και τελωνειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, όταν απαιτείται να διενεργηθούν εκτεταμένοι και πολύπλευροι έλεγχοι σε υποθέσεις μεγάλου φορολογικού και τελωνειακού ενδιαφέροντος θα προχωρήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εντός του 2025.

Μιλώντας χθες στην εκδήλωση στο Ζάππειο για τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και τον εκσυγχρονισμό της Φορολογικής Διοίκησης, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής προανήγγειλε εκ νέου την ίδρυση μιας νέας ισχυρής ελεγκτικής δομής, που θα συντονίζει και ενεργοποιεί όλες τις επιμέρους αρμόδιες φορολογικές και τελωνειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, όταν απαιτείται να διενεργηθούν εκτεταμένοι και πολύπλευροι έλεγχοι σε υποθέσεις μεγάλου φορολογικού και τελωνειακού ενδιαφέροντος. Όπως ανέφερε συγκεκριμένα, «μέσα στις επόμενες εβδομάδες δημιουργούμε επιχειρησιακή υποδομή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές μας δυνάμεις που χειρίζονται τις δύσκολες υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, στο πεδίο, εκεί έξω. Τις Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών ή αλλιώς “ΔΕΟΣ”».

Η νέα αυτή υπηρεσία θα έχει την ονομασία «Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών» και συντετμημένα «ΔΕΟΣ». Θα ενσωματώνει ουσιαστικά στο δυναμικό της στελέχη και υπαλλήλους από όλες τις επιμέρους φορολογικές και τελωνειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, όπως είναι οι Υπηρεσίες Ελέγχου και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), οι ΔΟΥ, οι ΕΛΥΤ και οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου των τελωνειακών (ΚΟΕ). Ουσιαστικά αυτή η νέα συντονιστική ελεγκτική δομή θα λειτουργεί εν είδει ενός νέου πιο ευέλικτου αλλά και πιο ισχυρού ΣΔΟΕ.

Νέο τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης φορολογουμένων

Επιπλέον, εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 θα τεθεί σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του 1555. Πρόκειται για ένα τηλεφωνικό κέντρο που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτομα και θα έχει ως στόχο να διεκπεραιώνει σε καθημερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήματα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το παράδειγμα λειτουργίας του 1555 και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ΑΑΔΕ και των φορολογουμένων.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr