Εξωδικαστικός– Αύξηση ρυθμίσεων
7 Νοεμβρίου, 2024500εκατ. για επενδύσεις του νέου Αναπτυξιακού
12 Νοεμβρίου, 202407/11/2024
Την πρόταση ρύθμισης που βγάζει αυτομάτως η πλατφόρμα του Εξωδικαστικού Μηχανισμού απορρίπτουν χρηματοδοτικοί φορείς (τράπεζες και servicers) και οφειλέτες, με τους πρώτους να επικαλούνται ως κύριο λόγο την οικονομική αδυναμία εξυπηρέτησης αυτής και τους δεύτερους να μην δίνουν αιτιολογία, γεγονός που πολλοί συσχετίζουν με την υποχρεωτική άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου. Η απόρριψη, βέβαια, ανοίγει το δρόμο για πλειστηριασμούς, κάτι που, όμως, δεν συμφέρει κανένα από τα δύο μέρη.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για τον μήνα Οκτώβριο, από συνολικές οφειλές, ύψους 37,20 δισ. ευρώ, το 23,44% απορρίφθηκε από τους χρηματοδοτικούς φορείς με αιτιολογία την ανεπαρκή οικονομική δυνατότητα εξυπηρέτησης της ρύθμισης, το 15,57% αφορά “άλλο” ως αιτιολόγηση, ενώ το 10,44% απορρίφθηκε γιατί κρίνεται ότι ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός δεν είναι το κατάλληλο εργαλείο ρύθμισης της συγκεκριμένης οφειλής λόγω ύψους ή φύσης αυτής.
Όσον αφορά στους οφειλέτες, στις πολυμερείς ρυθμίσεις το 63% δεν έχει καμία αιτιολογία, με το 21,61% να φέρει ως λόγο την “αδυναμία εξυπηρέτησης”, ενώ στις διμερείς το 80% δεν έχει σημειώσει αιτιολογία και περίπου το 7% αξιολόγησε την αίτηση ως “μη συμφέρουσα”.
Πιο αναλυτικά, οι λόγοι απόρριψης για τράπεζες και servicers είναι οι εξής με βάση τα ποσοστά:
-Ανεπαρκής οικονομική δυνατότητα ενεχομένου (23,44%, 1,86 δισ. ευρώ).
-Άλλο (15,57, 1,23 δισ. ευρώ).
-Κενό (Blank) (11,28%, 890 εκατ. ευρώ).
-Ο εξωδικαστικός μηχανισμός του Ν 4738/2020 δεν αποτελεί πρόσφορο μέσο ρύθμισης οφειλής λόγω ύψους ή και φύσης αυτής (10,44%, 830 εκατ. ευρώ).
-Ιστορικό αντισυναλλακτικής συμπεριφοράς (7,19%, 570 εκατ. ευρώ).
-Αθέτηση ρυθμίσεων που είχαν συμφωνηθεί (6,48%, 510 εκατ. ευρώ).
-Μη συμμετοχή όλων των ενεχόμενων συνοφειλετών ή και εγγυητών (6,47%, 510 εκατ. ευρώ).
-Ενήμερη οφειλή ή ρυθμισμένη και ενήμερη (4,53%, 360 εκατ. ευρώ).
-Επαρκής οικονομική δυνατότητα ή/και περιουσία για την εξόφληση των οφειλών (3,97%, 310 εκατ. ευρώ).
-Αίτημα οφειλέτη για ρύθμιση μόνο με φορείς Δημοσίου (3,69%, 290 εκατ. ευρώ).
-Επίκειται πλειστηριασμός εντός των επόμενων τριών μηνών (2,7%, 210 εκατ. ευρώ).
-Πρόσφατη εξυπηρετούμενη ρύθμιση με τον πιστωτικό φορέα που εποπτικά δεν επιτρέπει επαναρύθμιση (0,86%, 70 εκατ. ευρώ).
-Εκτός πεδίου εφαρμογής του νόμου λόγω του ότι ο οφειλέτης έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση.
-Εκτός πεδίου εφαρμογής του νόμου λόγω του ότι ο οφειλέτης έχει εξυπηρετούμενες ή/και ενήμερες οφειλές και δεν επικαλείται ή δεν προκύπτει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης κατά περίπου 20%.
-Συγχρηματοδότηση με φορέα ή χρηματοδότηση με την εγγύηση φορέα, ο οποίος δεν έχει εγκρίνει τη ρύθμιση.
-Εκτός πεδίου εφαρμογής του νόμου λόγω μη έγκαιρης παραίτησης από αίτηση είτε υπαγωγής σε διαδικασία Νόμου είτε ενώπιον Δικαστηρίου για επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης ή κήρυξη πτώχευσης.
-Εκτός πεδίου εφαρμογής του νόμου λόγω του ότι ο οφειλέτης έχει αμετάκλητα καταδικαστεί για αδικήματα του άρθρου 7 , παρ ε., Ν 4738/2020.
-Εκτός πεδίου εφαρμογής του νόμου λόγω του ότι δεν έχει παρέλθει το κατά νόμο χρονικό διάστημα από την έκδοση νομικής απόφασης σε σχέση με ολοκλήρωση προηγούμενης εξωδικαστικής ρύθμισης.
-Υφιστάμενη ενεργή πίστωση.
Αντιστοίχως, οι οφειλέτες απορρίπτουν τις προτάσεις ρύθμισης για τους εξής λόγους:
Στις πολυμερείς:
-Κενό (Blank) (63%, 3.350 περιπτώσεις).
-Αδυναμία εξυπηρέτησης της πρότασης ρύθμισης (21,61%, 1.150 περιπτώσεις).
-Μη συμφέρουσα πρόταση (8,04%, 430 περιπτώσεις)
-Επιθυμώ ρύθμιση με συγκεκριμένους πιστωτές (2,5%, 190 περιπτώσεις).
-Άλλοι λόγοι (2,61%, 140 περιπτώσεις).
-Πολύ σύντομη διάρκεια αποπληρωμής.
-Πολύ μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής.
Στις διμερείς:
-Κενό (Blank) (80,22%, 1.800 περιπτώσεις).
-Μη συμφέρουσα πρόταση (6,73%, 150 περιπτώσεις).
-Αδυναμία εξυπηρέτησης της πρότασης ρύθμισης (5,66%, 130 περιπτώσεις).
-Άλλοι λόγοι (3,83%, 90 περιπτώσεις).
-Επιθυμώ ρύθμιση με συγκεκριμένους πιστωτές (2,18%, 50 περιπτώσεις).
-Πολύ σύντομη διάρκεια αποπληρωμής.
-Πολύ μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής.
Η απόρριψη, βέβαια, δεν είναι επιλογή για τους χρηματοδοτικούς φορείς όταν πρόκειται για περιπτώσεις ευάλωτων οφειλετών, μιας και η κυβέρνηση φρόντισε να θεσπίσει την υποχρεωτικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, 1.820 ευάλωτα νοικοκυριά (σωρευτικά έως 31.10.2024) επωφελήθηκαν από ρυθμίσεις οφειλών. Ειδικότερα, από 4.494 αιτήσεις ευάλωτων οι 2.585 είναι ολοκληρωμένες. Από αυτές οι 1.820 ήταν επιτυχείς και οι 765 μη επιτυχείς επειδή απορρίφθηκαν, κατά κύριο λόγο, από τους οφειλέτες (670), καθώς οι χρηματοδοτικοί φορείς και το Δημόσιο απορρίπτουν μόνο σε περιπτώσεις που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής.
Πλειστηριασμοί
Όποιος κι αν είναι ο λόγος που είτε οι χρηματοδοτικοί φορείς είτε και οι ίδιοι οι οφειλέτες απορρίπτουν την πρόταση ρύθμισης ένα είναι βέβαιο: με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για την αναγκαστική εκτέλεση του πλειστηριασμού, κάτι που αμφότεροι δεν επιθυμούν, αφού για τους φορείς συνεπάγεται κόστος και για τους οφειλέτες απώλεια της περιουσίας τους, χωρίς, ωστόσο, να “καθαρίζουν” από τα χρέη. Αξίζει να αναφερθεί πως τα e-σφυριά συνεχίζουν να “χτυπούν”, με αρμόδιες πηγές να εκτιμούν πως το γ’ τρίμηνο του 2024 θα μπορούσαν να εκπλειστηριαστούν περισσότερες από 1.000 ιδιοκτησίες.
Ήδη, πάντως, 112 οφειλέτες κατάφεραν να αναστείλουν προγραμματισμένους πλειστηριασμούς κάνοντας χρήση του μέτρου της προκαταβολής, ενώ 87 αιτήσεις απορρίφθηκαν.
ΠΗΓΗ: capital.gr