Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για τους φορο-ελέγχους

“BRAIN DRAIN” & “BRAIN GAIN”
18 Νοεμβρίου, 2024
ΕΣΠΑ ΜΜΕ
Έρχεται νέο πρόγραμμα για επιχειρήσεις – Πότε θα “τρέξει”, ποιες αφορά και τι ποσά επιδοτήσεων θα δοθούν
19 Νοεμβρίου, 2024
“BRAIN DRAIN” & “BRAIN GAIN”
18 Νοεμβρίου, 2024
ΕΣΠΑ ΜΜΕ
Έρχεται νέο πρόγραμμα για επιχειρήσεις – Πότε θα “τρέξει”, ποιες αφορά και τι ποσά επιδοτήσεων θα δοθούν
19 Νοεμβρίου, 2024
Δείτε τα όλα

Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για τους φορο-ελέγχους

18/11/2024

Ποιες υποθέσεις παραγράφονται τον Δεκέμβριο και για ποιες μένει ανοιχτό το παράθυρο

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τον ελεγκτικό μηχανισμό της ΑΑΔΕ προκειμένου να μην περάσουν στο απυρόβλητο χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς απομένουν μόνο δεκαπέντε ημέρες για να αποστείλει στους «παραβάτες» τον «λογαριασμό».

Με βάση τα περιορισμένα πλέον χρονικά περιθώρια, οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχουν «φουλάρει τις μηχανές» για την ολοκλήρωση του «ξεσκονίσματος» των παλαιών υποθέσεων που τυπικά παραγράφονται στο τέλος του τρέχοντος έτους και συγκεκριμένα την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Στο πλαίσιο αυτό δίνουν μάλιστα και προτεραιότητα σε υποθέσεις οι οποίες έχουν μεγαλύτερο φορολογικό ενδιαφέρον, όπως προκύπτει από την εξέταση των τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων, καθώς και από το ιστορικό παραβατικότητας που τυχόν έχει καταγραφεί στον «φάκελό» τους στην εφορία. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι εν λόγω υποθέσεις αφορούν πρωτίστως το έτος 2018.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για να επιβάλει φόρους και πρόστιμα επί των υποθέσεων αυτών λήγει μεν τυπικά στις 31 Δεκεμβρίου 2024, όμως η πραγματική ημερομηνία λήξης που μπορούν να κοινοποιηθούν προσωρινές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου είναι για το Δημόσιο η 1η Δεκεμβρίου 2024, δηλαδή σε λιγότερο από 15 ημέρες.

Αυτό ουσιαστικά συμβαίνει γιατί το ισχύον καθεστώς προβλέπει ότι πάντα πρέπει να δίδεται σε κάθε ελεγχόμενο φορολογούμενο χρονικό περιθώριο 20 ημερών, από τη στιγμή της κοινοποίησης της εν λόγω πράξης, προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να απαντήσει στα ευρήματα των ελεγκτών και να τεκμηριώσει τυχόν σφάλματα εξαιτίας των οποίων τα προς καταβολή ποσά μπορεί να έχουν υπολογιστεί σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.

Εν συνεχεία και η αρμόδια φορολογική αρχή πρέπει να έχει περιθώριο άλλων 10 ημερών περίπου προκειμένου να προλάβει να εξετάσει τις απόψεις των φορολογουμένων κι αν χρειαστεί να αναθεωρήσει τις τελικές διαπιστώσεις του ελέγχου και εν τέλει να προλάβει να εκδώσει και να κοινοποιήσει σε κάθε ελεγχθέντα φορολογούμενο το αργότερο μέχρι την 31η-12-2024 την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου.

Επισημαίνεται ότι το επιπλέον αυτό χρονικό περιθώριο είναι αναγκαίο για τη φορολογική αρχή, δεδομένου ότι με αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (τις υπ’ αριθμ. 616/2020 και 618/2020) έγινε δεκτό ότι η παραγραφή δεν διακόπτεται αν η πράξη προσδιορισμού του φόρου έχει μεν εκδοθεί αλλά δεν έχει κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο πριν από τη λήξη της προθεσμίας παραγραφής.

Αυτές που παραγράφονται

Σε κάθε περίπτωση στο τέλος του τρέχοντος έτους οι υποθέσεις που παραγράφονται είναι οι ακόλουθες:

–οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2018 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής.

–οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2016, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2022.

–οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2013, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία

–οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2013 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ.

–οι υποθέσεις του έτους 2008, καθώς στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής.

Επέκταση του χρόνου παραγραφής

Αποτελεί κανόνα ότι με βάση τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, και μετά τις αλλαγές που έγιναν, προβλέπεται ότι η φορολογική διοίκηση μπορεί να προβεί σε κοινοποίηση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εντός πέντε ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής δήλωσης, όμως η ΑΑΔΕ μπορεί να ελέγξει και παλαιότερες υποθέσεις, με τον χρόνο της παραγραφής να εκτείνεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

–εάν, εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής υποβάλλεται αρχική ή τροποποιητική δήλωση ή περιέρχονται σε γνώση της φορολογικής διοίκησης νέα στοιχεία σε υπόθεση που έχει διενεργηθεί πλήρης έλεγχος ή σε κάθε άλλη περίπτωση περιέρχονται σε γνώση της φορολογικής διοίκησης πληροφορίες από οποιαδήποτε πηγή εκτός των φορολογικών αρχών, από τις οποίες προκύπτει φορολογική οφειλή και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν, για περίοδο ενός έτους από τη λήξη της πενταετίας.

–εάν ζητηθούν πληροφορίες από χώρα της αλλοδαπής, μέχρι την παραλαβή τους και για ένα έτος από αυτήν και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορά το αίτημα παροχής πληροφοριών.

–εάν ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, ένδικο βοήθημα ή μέσο, για περίοδο ενός έτους μετά την έκδοση απόφασης επί της ενδικοφανούς προσφυγής ή την κοινοποίηση στη φορολογική διοίκηση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, και μόνο για το ζήτημα το οποίο αφορά.

–για όσο διάστημα διαρκεί η προθεσμία υποβολής αιτήματος Διαδικασίας Αμοιβαίου Διακανονισμού, καθώς επίσης και εφόσον υποβληθεί τέτοιο αίτημα, για όσο χρόνο διαρκεί η ΔΑΔ. Σε περίπτωση έκδοσης απόφασης Αμοιβαίου Διακανονισμού, παρατείνεται για ένα έτος μετά την έκδοση της απόφασης η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να προβεί σε κοινοποίηση πράξης διοικητικού ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου με έρεισμα την απόφαση αυτή και αποκλειστικά με σκοπό τη συμμόρφωση με αυτήν,

–για όσο διάστημα απαιτηθεί για την εξέταση καταγγελίας ή αναφοράς που αφορά φορολογική υπόθεση, προσαυξημένο κατά ένα έτος από την περιέλευση στην αρμόδια ελεγκτική Υπηρεσία της σχετικής πορισματικής έκθεσης και μόνο για το ζήτημα το οποίο αφορά, εφόσον διαπιστωθεί ότι η μη ενάσκηση του δικαιώματος για διενέργεια ελέγχου ή για έκδοση καταλογιστικής πράξης, έστω και κατά ένα μέρος, οφείλεται σε σύμπραξη του φορολογουμένου με υπάλληλο της ελεγκτικής αρχής.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr