8/3/24
Οι επιπτώσεις του Νέου Κώδικα στην εφαρμογή της Φορολογικής νομοθεσίας
Αντιμέτωποι με ακόμη πιο αυστηρές ποινικές κυρώσεις, που μπορεί να φθάσουν ακόμη και σε κάθειρξη 20 ετών, βρίσκονται πλέον οι επιχειρηματίες που διαπράττουν αδικήματα μεγάλης φοροδιαφυγής όσο και οι συνεργοί τους λογιστές-φοροτεχνικοί.
ΜΕΤΆ τις πρόσφατες αλλαγές που επέφερε η κυβέρνηση στον Ποινικό Κώδικα, ακόμη και ποινές φυλάκισης τριών ή περισσοτέρων ετών θα πρέπει πλέον να εκτίονται στο σύνολό τους ή τουλάχιστον κατά το 1/5, καθώς οι περιπτώσεις αναστολής εκτέλεσης των ποινών περιορίζονται. Επιπλέον, σε όσες περιπτώσεις οι ποινές φυλάκισης για τα αδικήματα φοροδιαφυγής είναι μετατρέψιμες, οι παραβάτες θα τιμωρούνται με την επιβολή σημαντικά αυξημένων χρηματικών ποινών.
Οι πρόσφατες αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, που επήλθαν με τον ν. 5090/2024, προβλέπουν αύξηση του ανώτατου ορίου χρονικής διάρκειας της κάθειρξης από 15 σε 20 έτη για κακουργήματα, γεγονός που συνεπάγεται ανάλογη προσαρμογή και στα κακουργήματα της φοροδιαφυγής.
Προβλέπουν επίσης ότι, σε περιπτώσεις επιβολής ποινών φυλάκισης άνω των 3 ετών, δεν θα υπάρχει δυνατότητα αναστολής εκτέλεσης του συνόλου της ποινής, αλλά είτε ολόκληρη η ποινή είτε ένα τμήμα της, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 6 μηνών, θα πρέπει να εκτίεται οπωσδήποτε στη φυλακή. Ουσιαστικά δηλαδή με τον νέο Π.Κ. αυξάνονται οι πιθανότητες να μπουν στη φυλακή για τουλάχιστον 6 μήνες επιχειρηματίες ή άλλοι φορολογούμενοι που διαπράττουν ποινικά κολάσιμα αδικήματα φοροδιαφυγής, όπως η μη καταβολή φόρου εισοδήματος άνω των 100.000 ευρώ ή ΦΠΑ άνω των 50.000 ευρώ ανά φορολογική χρήση, η έκδοση ή η λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων αξίας άνω των 75.000 ευρώ.
Επίσης, με βάση τον νέο Π.Κ., οι χρηματικές ποινές που θα επιβάλλονται εναλλακτικά σε περιπτώσεις μετατροπής ποινών φυλάκισης αυξάνονται σημαντικά, από 90 έως 36.000 ευρώ σε 300 έως 40.000 ευρώ για τα πλημμελήματα και σε 5.000 έως 200.000 ευρώ για τα κακουργήματα φοροδιαφυγής.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τις ήδη ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΦΔ ή ν. 4987/2022) και τις πρόσφατες τροποποιήσεις που έγιναν στον Ποινικό Κώδικα:
α) Η απόκρυψη φορολογητέας ύλης που έχει ως συνέπεια να μην καταβληθεί στο Δημόσιο ποσό φόρου άνω των 100.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος.
β) Η απόκρυψη φορολογητέας ύλης που έχει ως συνέπεια να μην αποδοθεί στο Δημόσιο ποσό ΦΠΑ μεγαλύτερο των 50.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος.
γ) Η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων, καθώς και η έκδοση ή η λήψη εικονικών φορολογικών στοιχείων.
Ποινικές κυρώσεις
α) κατώτερη από 300 ευρώ και ανώτερη από 40.000 ευρώ για πλημμελήματα,
β) κατώτερη από 5.000 ευρώ και ανώτερη από 120.000 ευρώ για κακουργήματα.
α) Φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους ή χρηματική ποινή η οποία όμως θα είναι αυξημένη, σύμφωνα με το τροποποιημένο άρθρο 57 του Π.Κ., εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των 75.000 ευρώ και φθάνει μέχρι τις 200.000 ευρώ.
β) Φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους ή κάθειρξη έως 6 έτη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ. Αν τα πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη κάποιας από τις πράξεις της παραπάνω παραγράφου 1, ο δράστης θα τιμωρείται μόνο για τις πράξεις αυτές, σύμφωνα με την παράγραφο 2, ως αυτουργός ή συμμέτοχος.
Οι αυτουργοί
α) Στις ημεδαπές ανώνυμες εταιρείες, οι πρόεδροι των διοικητικών συμβουλίων, οι διευθύνοντες, εντεταλμένοι ή συμπράττοντες σύμβουλοι, οι διοικητές, οι γενικοί διευθυντές ή διευθυντές, ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από τον νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση στη διοίκηση ή διαχείριση ή εκπροσώπηση αυτών. Αν ελλείπουν όλα τα παραπάνω πρόσωπα, ως αυτουργοί θεωρούνται τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των εταιρειών αυτών, εφόσον ασκούν πράγματι προσωρινά ή διαρκώς ένα από τα καθήκοντα που αναφέρονται πιο πάνω.
β) Στις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες οι ομόρρυθμοι εταίροι και οι διαχειριστές αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από τον νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση, είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών.
γ) Στις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες οι διαχειριστές αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από τον νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση, είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών και, όταν αυτοί ελλείπουν ή απουσιάζουν, οι εταίροι αυτών.
δ) Στους συνεταιρισμούς και ενώσεις αυτών, οι πρόεδροι, οι γραμματείς, οι ταμίες, ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από τον νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση, είτε από οποιαδήποτε αιτία στη διοίκηση ή διαχείριση αυτών.
ε) Στις κοινοπραξίες, κοινωνίες, αστικές, συμμετοχικές ή αφανείς εταιρείες, ως αυτουργοί του εγκλήματος της φοροδιαφυγής θεωρούνται οι εκπρόσωποί τους, με βάση την ιδιωτική βούληση ή τον νόμο ή δικαστική απόφαση, και αν ελλείπουν αυτοί, τα μέλη τους. Όταν στα μέλη αυτών περιλαμβάνονται και νομικά πρόσωπα ή αλλοδαπές επιχειρήσεις ή αλλοδαποί οργανισμοί, εφαρμόζονται ανάλογα και οι λοιπές διατάξεις της παρούσας παραγράφου.
στ) Στις αλλοδαπές επιχειρήσεις γενικά και στους κάθε είδους αλλοδαπούς οργανισμούς, ως αυτουργοί του εγκλήματος της φοροδιαφυγής θεωρούνται οι διευθυντές ή αντιπρόσωποι ή πράκτορες που έχουν στην Ελλάδα.
ζ) Στα νομικά πρόσωπα εκτός των ανωτέρω, ως αυτουργοί θεωρούνται οι εκπρόσωποι αυτών ως και εν γένει κάθε πρόσωπο εντεταλμένο είτε άμεσα από τον νόμο, είτε από ιδιωτική βούληση, είτε με δικαστική απόφαση στη διοίκηση ή διαχείριση ή εκπροσώπηση αυτών.
Αυτουργοί ή συμμέτοχοι των ανωτέρω εγκλημάτων θεωρούνται σε κάθε περίπτωση και όσοι ασκούν εν τοις πράγμασι τις εξουσίες και αρμοδιότητες που αντιστοιχούν στις παραπάνω ιδιότητες και θέσεις.
Άμεσοι συνεργοί
Υπέρογκα πρόστιμα
Κι αυτό διότι, εκτός του ότι καλούνται να καταβάλουν τους διαφυγόντες φόρους προσαυξημένους με τόκους εκπρόθεσμης καταβολής υπολογιζόμενους με ποσοστά 0,73% ανά μήνα εκπρόθεσμης καταβολής, τιμωρούνται επιπλέον και με τα ακόλουθα πρόστιμα (βάσει των άρθρων 58 και 58Α του ΚΦΔ):
α) Σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης, πρόστιμο ίσο με το 50% του φόρου που δεν καταβλήθηκε εξαιτίας της μη υποβολής δήλωσης.
β) Σε περίπτωση υποβολής ανακριβούς δήλωσης, πρόστιμα κυμαινόμενα από 10% έως και 50% επί της διαφοράς μεταξύ του φόρου που προέκυψε από την υποβολή της δήλωσης και του φόρου που διαπιστώθηκε ότι δεν καταβλήθηκε εξαιτίας της ανακρίβειας της υποβληθείσας δήλωσης.
Ειδικότερα, τα πρόστιμα στην περίπτωση αυτή διαμορφώνονται ως εξής:
Εκτός του ότι καλούνται να πληρώσουν τους διαφυγόντες φόρους προσαυξημένους με τόκους εκπρόθεσμης καταβολής 0,73% ανά μήνα, θεωρείται ότι υπάγονται -κατά περίπτωση και με βάση τα πραγματικά περιστατικά- και στις διατάξεις για τη μη υποβολή ή την υποβολή ανακριβών φορολογικών δηλώσεων. Ως εκ τούτου, επιβαρύνονται και με τα πρόστιμα των προηγούμενης παραγράφου 2, κατά περίπτωση.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα πρόστιμα που μπορεί να επιβληθούν σε έναν λογιστή που θα αποδειχθεί ότι ήταν συνεργός στα παραπάνω αδικήματα είναι ίδια με τα πρόστιμα που επιβάλλονται στον άμεσο αυτουργό επιχειρηματία.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην ουσία, στον λογιστή που θα αποδειχθεί συνεργός, το πιο πιθανό είναι να επιβληθούν τα πρόστιμα για υποβολή ανακριβών φορολογικών δηλώσεων τα οποία ανέρχονται, όπως προαναφέρθηκε, σε 10% έως 50% επί της διαφοράς μεταξύ φόρου που προέκυψε από την κάθε ανακριβή δήλωση και φόρου που έπρεπε κανονικά να καταβληθεί ή σε 50% επί της διαφοράς αυτής, εάν οι ανακριβείς δηλώσεις αφορούν τον ΦΠΑ.
ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr