Οι 5 μεγάλες αλλαγές στο χρηματοπιστωτικό σύστημα

Παράταση έως 31/12 των βεβαιωμένων οφειλών που τελούσαν σε αναστολή μέχρι 30/4
23 Απριλίου, 2021
Αμετάβλητα τα κριτήρια και οι όροι χορήγησης δανείων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά το α’ τρίμηνο 2021
23 Απριλίου, 2021
Δείτε τα όλα

Οι 5 μεγάλες αλλαγές στο χρηματοπιστωτικό σύστημα

23/04/2021

Σε στοχευμένες νομοθετικές παρεμβάσεις και τεχνικές βελτιώσεις προχωρά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, με στόχο την αξιοποίηση της ρευστότητας που διαθέτει το τραπεζικό σύστημα και μέσω της προσέλκυσης επενδυτικών κεφαλαίων. Ταυτόχρονα, Τράπεζα της Ελλάδος και ΟΟΣΑ προειδοποιούν για την άμεση αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων και του αναβαλλόμενου φόρου, προκειμένου οι τράπεζες να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας, μετά την επανεκκίνηση και ενόψει της εισροής των κονδυλίων από τα ευρωπαϊκά ταμεία.

Σύμφωνα με την εαρινή ατζέντα του υπ. Οικονομικών, προωθούνται οι εξής δράσεις μέσα στο β’ εξάμηνο του έτους:

  1. Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Εντός Μαΐου, ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Ζαββός, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, αναμένεται να παραλάβει το πόρισμα της ειδικής επιτροπής σχετικά με τις αστοχίες του συστήματος που οδήγησαν στην υπόθεση της Folli Follie. Για το υπ. Οικονομικών, η ανάκτηση της αξιοπιστίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, αμέσως μετά το πρόγραμμα τιτλοποιήσεων κόκκινων δανείων Ηρακλής. Η αξιοπιστία της Κεφαλαιαγοράς είναι απαραίτητη για την προσέλκυση μεγάλων ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μετά το πόρισμα, θα ακολουθήσει πρόταση από την ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχει συσταθεί για την αλλαγή του νόμου που διέπει την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Οι βασικές αλλαγές θα αφορούν τη δημιουργία ανεξάρτητων εσωτερικών οργάνων για την πρόληψη και καταστολή αθέμιτων πρακτικών, νέα μεθοδολογία αξιολόγησης και στελέχωσης της επιτροπής, συνεργασία με ορκωτούς ελεγκτές, ενίσχυση της ανεξαρτησίας της συγκεκριμένης αρχής και διεθνείς συνεργασίες για ανταλλαγή στοιχείων και τεχνογνωσίας.
  2. Online Μητρώο Δανειοληπτών. Πρόκειται για το λεγόμενο General Credit Registry, το οποίο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τα τιτλοποιημένα κόκκινα δάνεια στη δευτερογενή αγορά. Ο σκοπός είναι διττός. Από τη μία θα αξιολογείται η φερεγγυότητα των δανειοληπτών, αλλά και η αποτελεσματικότητα των εταιρειών διαχείρισης, ως προς τα ποσοστά ανάκτησης, κ.λπ. Ο μηχανισμός αυτός θεωρείται απαραίτητος για να αυξηθεί το βάθος της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων, διότι θα συγκεντρώνει όλες τις πληροφορίες και θα τις μεταδίδει σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Σύμφωνα με το υπ. Οικονομικών, η μείωση της ασυμμετρίας στην πληροφόρηση θα αυξήσει την αξιοπιστία και θα βελτιώσει τη ρευστότητα με άμεση επίπτωση στην καλύτερη τιμολόγηση και την ενίσχυση της ζήτησης για τιτλοποιημένα δάνεια. Οι καλύτερες τιμές θα οδηγήσουν σε γρηγορότερες τιτλοποιήσεις σε πιο συμφέρουσες τιμές για τις τράπεζες, λόγω μείωσης του κινδύνου.
  3. Οργανισμός Πώλησης και Επαναμίσθωσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ξένος σύμβουλος έχει ήδη ενημερώσει το υπ. Οικονομικών για τα βασικά σημεία της πρότασης σχετικά με τη θεσμοθέτηση και τη δημιουργία ενός ιδιωτικού οργανισμού sales and leaseback. Ο οργανισμός αυτό θα λειτουργεί στο πλαίσιο του πτωχευτικού νόμου για τις περιπτώσεις που δανειολήπτες δεν μπορούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους και κινδυνεύει η πρώτη κατοικία. Ο οργανισμός αυτός θα αγοράζει το σπίτι και θα το νοικιάζει στον δανειολήπτη-πρώην ιδιοκτήτη. Το ακίνητο θα μπορέσει να επιστρέψει στην κατοχή του ιδιοκτήτη του με την πάροδο των ετών καθώς θα αποπληρώνονται τα χρέη από το ενοίκιο ή με την αποπληρωμή του χρέους. Και αυτός ο οργανισμός αναμένεται να προσελκύσει ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια καθώς στην πρόταση γίνεται σαφές ότι θα πρέπει να είναι ιδιωτικός από τη σύστασή του.
  4. Δευτερογενής αγορά ακινήτων. Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης η πρόταση για δημιουργία δευτερογενούς αγοράς ομολόγων με τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται ως εξασφάλιση τα κόκκινα δάνεια τα οποία έχουν τιτλοποιηθεί. Μία λύση είναι να επιτραπεί στις εταιρείες διαχείρισης δανείων να ιδρύουν εταιρείες real estate ή να συνεργάζονται με εταιρείες διαχείρισης ακινήτων. Στόχος είναι η απορρόφηση πιέσεων στην αγορά ακινήτων από πλειστηριασμούς που απελευθερώνονται πλήρως από την 1η Ιουνίου. Για παράδειγμα, αντί μια εταιρεία διαχείρισης ή ένα fund να προχωρήσει σε πλειστηριασμό, θα μπορεί να παίρνει το ακίνητο που συνδέεται με το καταγγελμένο δάνειο, να το αξιοποιεί είτε μέσω ενοικίασης είτε πώλησης σε άλλα επενδυτικά funds, αφού πρώτα κάνει τις αναγκαίες βελτιώσεις. Η αγορά αυτή, σε συνδυασμό με τoν οργανισμό πώλησης και επαναμίσθωσης θα λειτουργήσουν ως δίχτυ προστασίας για δανειολήπτες και για την αγορά. Μαζί με το Μητρώο Δανειοληπτών και τον νέο πτωχευτικό θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά στη δημιουργία στρατηγικών κακοπληρωτών.

“Κακή τράπεζα” στο προσκήνιο

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση εξετάζει την πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος για δημιουργία Εταιρείας Διαχείρισης Ενεργητικού (ACM) προκειμένου να επιλυθεί γρήγορα και ταυτόχρονα το πρόβλημα των κόκκινων δανείων και του αναβαλλόμενου φόρου. Οι τράπεζες, σε πρόσφατη επικοινωνία (τηλεδιάσκεψη) με τον επικεφαλής του SSM, Ανδρέα Ένρια, ανέφεραν ότι έχουν δώσει προς αξιολόγηση την πρόταση σε ειδικό οίκο και αναμένουν τα αποτελέσματα. Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν επαναφέρει το θέμα του πανευρωπαϊκού δικτύου εθνικών “κακών τραπεζών” στην ανακοίνωση που δημοσίευσε με την έγκριση της παράτασης του προγράμματος Ηρακλή. Η Κομισιόν, πέρα από την έγκριση της παράτασης και την επισήμανση της συμβολής του σε μεγάλη μείωση των κόκκινων δανείων, με τρόπο σύμφωνο με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, σημείωσε ότι υπάρχει η εναλλακτική των εταιρειών διαχείρισης ενεργητικού που είχε προτείνει από τον περασμένο Δεκέμβριο. Στην ίδια ανακοίνωση περνά την ευθύνη για την απόφαση στην κυβέρνηση, καθώς αναφέρει ότι η πρόταση της Κομισιόν δεν είναι δεσμευτική, αλλά εμπίπτει στην απόφαση κάθε κράτους μέλους, το οποίο γνωρίζει τις ανάγκες της κάθε αγοράς. Σε λιγότερο από μία εβδομάδα, επανέρχεται στο θέμα ο ΟΟΣΑ, ο οποίος δεν αναφέρει μεν τη λύση της “κακής τράπεζας”, αλλά υιοθετεί την τοποθέτηση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Γιάννη Στουρνάρα, ότι πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα του αναβαλλόμενου φόρου καθώς οι απαιτήσεις αυτές παραμένουν παρά την πώληση των κόκκινων δανείων. Μάλιστα, ο κ. Στουρνάρας αναφέρει ότι αν δεν αποφασιστεί η ACM, τότε η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει άλλη εναλλακτική λύση.

Πηγή: Capital.gr