Μόλις το 25% των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020 έχει απορροφηθεί

Ταμεία: Ποιοι μπαίνουν πρώτοι στη λίστα για διαγραφή χρεών
8 Αυγούστου, 2018
Πρόστιμα σε εταιρείες που δήλωσαν λάθος το τέλος πλαστικής σακούλας
10 Αυγούστου, 2018
Δείτε τα όλα

Μόλις το 25% των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020 έχει απορροφηθεί

09/08/2018_x000D_
_x000D_
Τη στιγμή που σήμερα η χρηματοδότηση από την Ε.Ε. είναι κρισιμότερη από ποτέ για την επίτευξη βιώσιμης και ταχύτερης οικονομικής ανάπτυξης, ώστε να περιοριστούν όσο το δυνατόν πιο άμεσα οι συνέπειες της πολυετούς ύφεσης των προηγούμενων χρόνων, η χώρα κινδυνεύει με απώλειες κοινοτικών πόρων, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης που εξακολουθεί να παρατηρείται στην απορρόφηση κονδυλίων. Μέχρι σήμερα, κι ενώ διανύουμε το πέμπτο έτος του τρέχοντος ΕΣΠΑ, έχει απορροφηθεί συνολικά το 25% των διαθέσιμων κονδυλίων._x000D_
_x000D_
Παράλληλα, σύμφωνα με την ανάλυση της ΤτΕ, τα ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ 2014-2020 μέχρι και τον Μάρτιο του 2018 (δηλαδή οι δράσεις και τα έργα που έχουν λάβει θετική αξιολόγηση για συγχρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους) αντιστοιχούσαν σε συνολικό προϋπολογισμό της τάξεως των 11 δισ. ευρώ, ήτοι το 56,7% της συνολικής διαθέσιμης δαπάνης των 19,4 δισ. ευρώ, που έχει προβλεφθεί για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Στην περίπτωση των έργων υποδομών, έχουν εγκριθεί έργα 3,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 32% των διαθέσιμων κονδυλίων._x000D_
_x000D_
Ωστόσο, όπως προκύπτει, σε πληθώρα περιπτώσεων, οι διαγωνισμοί προχωρούν με πολύ αργό ρυθμό, εξέλιξη που γεννά ανησυχία για το κατά πόσον τελικά θα γίνει η εκταμίευση των σχετικών πόρων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΤτΕ, «η εμπειρία έχει δείξει μια έντονη επιτάχυνση της απορρόφησης από το τέταρτο έτος και μέχρι το τέλος της κάθε προγραμματικής περιόδου προκειμένου να μην απολεσθούν πόροι, κάτι τέτοιο όμως δεν έχει παρατηρηθεί στο τρέχον ΕΣΠΑ». Τόσο το 2017, που ήταν το τέταρτο έτος, όσο και το 2018 κινούνται υποτονικά, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει σημαντική επιτάχυνση κατά την επόμενη διετία._x000D_
_x000D_
Οπως αναφέρει η ΤτΕ, «σε αντίθεση με τις κοινωνικές δράσεις, τα έργα υποδομών είναι συνήθως μεγάλου μεγέθους και μακροχρόνιου ορίζοντα ολοκλήρωσης και είναι πιθανόν να αντιμετωπίζουν εμπόδια υλοποίησης που σχετίζονται με τις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές εργασίες, τις τοπικές κοινότητες, το κτηματολόγιο, τη συνεχή ροή χρηματοδότησης κ.ά.». Συμπληρώνει δε ότι τα έργα υποδομών συχνά πάσχουν από ανεπαρκή σχεδιασμό, αναποτελεσματική διαχείριση, αργή διαδικασία πολιτικής συναίνεσης στον προγραμματισμό της επένδυσης και διαφωνίες μεταξύ κράτους και παραχωρησιούχων (PwC 2018), που οδηγούν σε σημαντικές καθυστερήσεις παράδοσης και υπέρβασης κόστους._x000D_
_x000D_
Ετσι, εκτός από την ταχύτερη ωρίμανση των υπό εξέλιξη έργων, όπως π.χ. η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και ο άξονας Πάτρα-Πύργος, χρειάζεται και εξορθολογισμός των επιχειρησιακών προγραμμάτων, με ένταξη και υλοποίηση νέων έργων, αλλά και απένταξη όσων δεν προχωρούν. «Υπό αυτό το πρίσμα, το 2018 και το 2019 αποτελούν κρίσιμα έτη για την πορεία του ΕΣΠΑ 2014-2020, προκειμένου να επιτευχθεί αναστροφή της υποτονικής τάσης στην απορρόφηση που παρατηρήθηκε το 2017 και κατά τους πρώτους μήνες του 2018», σημειώνει η ανάλυση στην οποία προχώρησε η ΤτΕ. Σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος της απώλειας πόρων, σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία δεν έχει τέτοια πολυτέλεια, το αντίθετο μάλιστα, καθώς θα έπρεπε να γίνεται και προσπάθεια αξιοποίησης και του πακέτου Γιούνκερ._x000D_
_x000D_
Πηγή: Καθημερινή