Ενισχύσεις 150 εκατ. σε αγροτικό τομέα και αλιεία που υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο

Φορολογικές δηλώσεις: Και η σύζυγος θα μπορεί να υποβάλει την κοινή δήλωση
15 Νοεμβρίου, 2024
“BRAIN DRAIN” & “BRAIN GAIN”
18 Νοεμβρίου, 2024
Φορολογικές δηλώσεις: Και η σύζυγος θα μπορεί να υποβάλει την κοινή δήλωση
15 Νοεμβρίου, 2024
“BRAIN DRAIN” & “BRAIN GAIN”
18 Νοεμβρίου, 2024
Δείτε τα όλα

Ενισχύσεις 150 εκατ. σε αγροτικό τομέα και αλιεία που υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο

15/11/2024

«Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων – Αλιεία – Υδατοκαλλιέργεια» εντάσσονται στα καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022, που θα επαναπροκηρυχθεί από τις αρχές του νέου έτους.

Παρόλο που δεν έχουν αξιολογηθεί οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο του πρώτου κύκλου προκήρυξης του συγκεκριμένου καθεστώτος, αναμένεται να υπάρξει αυτός ο νέος κύκλος αιτήσεων, ώστε μέσα από αυτό το καθεστώς να επωφεληθούν και οι  θερμοκηπιακές καλλιέργειες.

Με τη νέα προκήρυξη του καθεστώτος «Αγροδιατροφή – Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών Προϊόντων – Αλιεία – Υδατοκαλλιέργεια», στόχος είναι να ενισχυθούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή και τη μεταποίηση των γεωργικών προϊόντων.

Τα 75 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων με φορολογική απαλλαγή και άλλα 75 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Στη δράση μπορούν να συμμετέχουν φορείς επενδύσεων που είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και συγκεκριμένα:

  • Εμπορικές εταιρείες.
  • Συνεταιρισμοί.
  • Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚοινΣΕπ).
  • Αγροτικοί συνεταιρισμοί.
  • Ομάδες παραγωγών.
  • Αστικοί συνεταιρισμοί.
  • Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ).
  • Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα.
  • Δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον: δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού, δεν έχει ανατεθεί η προσφορά υπηρεσιών από το κράτος αποκλειστικά σε αυτές και δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 25 του ΦΕΚ.
  • Ατομικές επιχειρήσεις με ανώτατο επιλέξιμο κόστος επενδυτικού σχεδίου ποσού 200 χιλ. ευρώ.

Επιλέξιμες δαπάνες

Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης. Αρκεί κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ενίσχυσης να αφορούν μία από τις κάτωθι προϋποθέσεις:

  • Δημιουργία νέας μονάδας.
  • Επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας.
  • Διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα που δεν έχει παραγάγει ποτέ ή υπηρεσίες που δεν έχει προσφέρει έως την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στο επενδυτικό σχέδιο. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις ισχύει με τον όρο ότι οι ενισχυόμενες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως η αξία αυτή έχει καταγραφεί στο φορολογικό έτος που προηγείται της αίτησης υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου.
  • Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας: Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, απαιτείται επίσης οι ενισχυόμενες επενδυτικές δαπάνες να υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των τριών τελευταίων φορολογικών ετών των στοιχείων του ενεργητικού, τα οποία συνδέονται με τη δραστηριότητα που πρόκειται να εκσυγχρονιστεί. Εάν δεν αποτυπώνονται σαφώς οι αποσβέσεις που συνδέονται με τη δραστηριότητα των στοιχείων του ενεργητικού, θεωρείται ότι οι επιχειρήσεις δεν πληρούν τη συγκεκριμένη προϋπόθεση.

Κατά την εξέταση των προϋποθέσεων εφαρμόζεται η έννοια του ενιαίου επενδυτικού σχεδίου. Ενιαίο επενδυτικό σχέδιο θεωρείται κάθε πρόσθετη αρχική επένδυση του ίδιου δικαιούχου (σε επίπεδο ομίλου), η οποία μέσα σε τρία έτη από την ημερομηνία έναρξης των εργασιών για άλλη ενισχυόμενη επένδυση στην ίδια περιφέρεια (NUTS 3) του Κανονισμού (Ε.Κ.) 1059/2003. Περιλαμβάνονται οι συνδεδεμένες ή συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Ως ημερομηνία έναρξης εργασιών του πρώτου επενδυτικού σχεδίου θεωρείται η πραγματική ημερομηνία έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου.

Διάρθρωση και υποβολή προτάσεων

ΤΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ σχέδια που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος μπορούν να αναπτύσσονται σε κάθε περιφερειακή ενότητα. Μπορούν, επίσης, να υποβάλλονται σε δύο ενότητες, αλλά μόνο στην περίπτωση που διαφοροποιούνται ως προς τους τομείς δραστηριότητας, δηλαδή του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης. Επιπλέον, μπορούν να διαχωρίζονται σε τμήματα αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μέρη του ιδίου επενδυτικού σχεδίου, το οποίο έχει χαρακτήρα αρχικής επένδυσης, αλλά διέπονται από διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο ή διαφέρουν στην ένταση της οριζόμενης ενίσχυσης.

Είδη ενισχύσεων για τους δικαιούχους

1. Φορολογική απαλλαγή, που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των κερδών που πραγματοποιήθηκαν προ φόρου και τα οποία προκύπτουν από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, χωρίς τον φόρο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και συνιστά σε φορολογική βάση ισόποσο αποθεματικό, σε λογιστική βάση υποχρέωση, και τηρείται σε διακριτό λογαριασμό στις οικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης.

2. Επιχορήγηση, που συνίσταται στη δωρεάν παροχή χρηματικού ποσού από το Δημόσιο για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών των δαπανών.

3. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), που συνίσταται στην κάλυψη τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης από το Δημόσιο, η οποία συνάπτεται για την απόκτηση καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησής τους και εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά έτη μετά την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης.

4. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, που συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Τα είδη ενισχύσεων για τις περιπτώσεις 1, 2 και 3 παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά και συνυπολογίζονται για τον καθορισμό του συνολικού ποσού ενίσχυσης του κάθε επενδυτικού σχεδίου. Το είδος ενίσχυσης της περίπτωσης 4 παρέχεται ξεχωριστά και μόνο για τις δαπάνες του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας της περίπτωσης 3 από τις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων.

Επιλέξιμες δραστηριότητες που υπάγονται στο πρόγραμμα

α) Πρωτογενή γεωργική παραγωγή όπως αυτή ορίζεται στο σημείο 5 του άρθρου 2 του Κανονισμού (Ε.Ε.) 702/2014 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που υποβάλλονται από πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και περιλαμβάνονται στην υπ’ αριθμ. 92195/27-09-2022 κοινή απόφαση του υπουργού και του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Καθορισμός των ειδών επενδυτικών σχεδίων του τομέα πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ), με ανώτατο ποσό ενίσχυσης έως 500.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο και ανά επιχείρηση, που μπορούν να υπαχθούν σε καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022 και των προδιαγραφών, πρόσθετων όρων, περιορισμών και προϋποθέσεων, καθώς και κάθε σχετικού θέματος για την παροχή των ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια του τομέα αυτού».

β) Μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, όπως ορίζεται στην παρ. 10 του άρθρου 2 του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού (ΓΑΚ). Δηλαδή κάθε επέμβαση επί γεωργικού προϊόντος από την οποία προκύπτει επίσης γεωργικό προϊόν. Εξαίρεση αποτελούν οι εργασίες εντός της γεωργικής εκμετάλλευσης που είναι απαραίτητες για την προετοιμασία προϊόντος ζωτικής ή φυτικής προέλευσης για την πρώτη του πώληση, και περιλαμβάνονται στην υπ’ αριθμ. 92172/27-09-2022 κοινή απόφαση του υπουργού και του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Καθορισμός ειδικών όρων, προϋποθέσεων, προδιαγραφών και περιορισμών για την υπαγωγή σε καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022, επενδυτικών σχεδίων του τομέα της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, όπως αυτός ορίζεται στο σημείο 10 του άρθρου 2 του Καν. (Ε.Ε.) 651/2014 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».

γ) Πρωτογενή γεωργική παραγωγή της περ. α’ και της μεταποίησης των γεωργικών προϊόντων της περ. β’, που μπορούν να υποβληθούν σε ένα επενδυτικό σχέδιο με δύο διακριτές ενότητες, που υλοποιούνται στην ίδια περιφερειακή ενότητα και αποτελούν τμήματα καθετοποιημένης μονάδας.

δ) Πρωτογενή γεωργική παραγωγή της περ. α’ και της μεταποίησης προϊόντων, χωρίς αναγκαστικά να προκύπτει από την επέμβαση γεωργικό προϊόν, που δύνανται σε ένα επενδυτικό σχέδιο με δύο διακριτές ενότητες, που υλοποιούνται στην ίδια περιφερειακή ενότητα και αποτελούν τμήματα καθετοποιημένης μονάδας. Τα παραπάνω επενδυτικά σχέδια θα περιλαμβάνονται στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας της Εθνικής Ονοματολογίας Οικονομικών Δραστηριοτήτων, όπως θα αποτυπωθούν, στη βάση διοικητικού εγγράφου, σε πίνακα που θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης. Τα επενδυτικά αυτά σχέδια που υποβάλλονται υπάρχει περίπτωση να περιλαμβάνουν και επιπρόσθετες επιλέξιμες δαπάνες εκτός από περιφερειακές ενισχύσεις. Στο καθεστώς μπορεί να υπάγονται και επενδυτικά σχέδια για την παρ. β’ για ενισχύσεις προς ΜμΕ σύμφωνα με το άρθρο 17 του ΓΑΚ και την παρ. 7 του άρθρου 30 του ν. 4887/2022, όπως προστέθηκε με το άρθρο 71 του ν. 4949/2022 για τις περιοχές των περιφερειακών ενοτήτων Βόρειου, Κεντρικού και Νότιου Τομέα Αθηνών. Τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης. Επιπλέον, εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων, τις μη επιλέξιμες δαπάνες, τα είδη ενισχύσεων και τα ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων. Επιπρόσθετα, τα επενδυτικά σχέδια μπορεί να συμπληρώνονται με πρόσθετες δαπάνες του άρθρου για τις επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων.