4 άξονες με 18 τομείς και 36 δράσεις για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

Πώς θα μοιραστεί «ζεστό» χρήμα 19,7 δισ. του νέου ΕΣΠΑ
27 Νοεμβρίου, 2020
Ταμείο Ανάκαμψης: Δεκαπέντε κομβικές δράσεις για την επόμενη ημέρα της οικονομίας
27 Νοεμβρίου, 2020
Δείτε τα όλα

4 άξονες με 18 τομείς και 36 δράσεις για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

27/11/2020

Πώς το πρόγραμμα απορρόφησης και αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων από το ΠΔΠ και το Ταμείο Ανάκαμψης θα δημιουργήσει μια οικονομική δύναμη

Το πρόγραμμα απορρόφησης και αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων έχει τέσσερις άξονες και συνολικά 18 τομείς που αποσκοπούν στο να αλλάξουν την εικόνα της ελληνικής οικονομίας.

Άξονας πρώτος η «πράσινη μετάβαση», που θα απορροφήσει επιχορηγήσεις 6,2 δισ. ευρώ ή το 38% του συνολικού διαθέσιμου κονδυλίου των 19,4 δισ. ευρώ που είναι το σύνολο των επιχορηγήσεων.

Άξονας δεύτερος η ψηφιακή μετάβαση, η οποία θα αντλήσει 2,1 δισ. ευρώ επιχορηγήσεων ή το 13% του συνόλου.

Άξονας τρίτος η απασχόληση, η κοινωνική συνοχή και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπου θα διατεθούν επιχορηγήσεις 4,1 δισ. ευρώ ή το 25% των επιχορηγήσεων.

Άξονας τέταρτος οι ιδιωτικές επενδύσεις, με 4 δισ. ευρώ επιχορηγήσεις.

Αν προστεθούν και τα δάνεια συνολικού ύψους 12,6 δισ. ευρώ, φτάνουμε στο τελικό ποσό των 32 δισ. ευρώ που θα δοθούν από την Ε.Ε., με στόχο όμως να κινητοποιήσουν και πόρους του ιδιωτικού τομέα ύψους επιπλέον 12 δισ. ευρώ τουλάχιστον. 

Ώθηση στο ΑΕΠ

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης αποσκοπεί στο να δώσει μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ προκαλώντας τις ελάχιστες δυνατές δημοσιονομικές επιπτώσεις. Η αρχή θα γίνει από το νέο έτος, καθώς ήδη στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί «ένεση» 5,5 δισ. ευρώ, η οποία είναι και απαραίτητη για να επιτευχθεί η επιστροφή στην ανάπτυξη. Μπορεί ο δρόμος για την έγκριση του προγράμματος από τις ευρωπαϊκές αρχές να είναι ακόμη μακρύς, ωστόσο το ζητούμενο για το οικονομικό επιτελείο είναι να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα και τα χρήματα να αρχίσουν να πέφτουν στην αγορά το ταχύτερο δυνατό.

Οι επιχορηγήσεις θα πρέπει να πέσουν στην αγορά με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο (δηλαδή, να μην ενισχύσουν τα έσοδα, αλλά και να μη φουσκώσουν τις δαπάνες), ενώ τα δάνεια, ναι μεν θα συνυπολογιστούν στο δημόσιο χρέος, αλλά από την άλλη η δαπάνη για τους τόκους εκτιμάται ότι θα μπορεί να καλυφθεί από τα πρόσθετα έσοδα που θα φέρει η διόγκωση του ΑΕΠ.
Με την κατάθεση του προσχεδίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ουσιαστικά ξεκίνησαν και οι σχετικές διαπραγματεύσεις. Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει να έχουν ενσωματωθεί οι παρατηρήσεις που θα προκύψουν και να αξιολογηθεί η ωριμότητα και το κόστος επιλεξιμότητας της κάθε επιμέρους δράσης. Το τελικό σχέδιο της Ελλάδας θα πρέπει να είναι έτοιμο προς υποβολή στο τέλος Μαρτίου ώστε να εγκριθεί μέχρι το τέλος Μαΐου. Εφόσον τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα, οι πόροι θα ξεκινήσουν να εκταμιεύονται από το καλοκαίρι του 2021. 

Αναλυτικά, οι 4 διαφορετικοί άξονες του προγράμματος με τους 18 τομείς και τις 36 δράσεις έχουν ως εξής: 

Μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό στο περιβάλλον (άξονας 1.1)

Ο στόχος του άξονα είναι να συμβάλει στα σχέδια για το κλίμα και την ενέργεια, μέσω μιας δέσμης επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων που βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση, την αποθήκευση ενέργειας και ψηφιοποιούν την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής έξυπνων αισθητήρων μέτρησης, ενισχύουν τις διασυνδέσεις με τα νησιά (μείωση του ενεργειακού κόστους και παύση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας βάσει του πετρελαίου) και τις γειτονικές χώρες και αυξάνουν τη χωρητικότητα του δικτύου για να καταστεί δυνατή η διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επιπλέον, ο άξονας εισάγει μεταρρυθμίσεις που διασφαλίζουν τη χρηματοοικονομική σταθερότητα και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του Εθνικού Λογαριασμού ΑΠΕ. Τέλος, ο άξονας προωθεί τον εθνικό στόχο της Ελλάδας για πλήρη κατάργηση του λιγνίτη έως το 2028.

Ενεργειακή αναβάθμιση του κτηριακού αποθέματος της χώρας και χωροταξική μεταρρύθμιση (άξονας 1.2)

Περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις που προωθούν τόσο την ανακαίνιση όσο και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την εφαρμογή του πολεοδομικού σχεδιασμού.

Μετάβαση σε ένα πράσινο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών (άξονας 1.3)

Αυτός ο άξονας προωθεί καθαρότερα, εξυπνότερα και φθηνότερα μέσα μεταφοράς. Εισάγει μεταρρυθμίσεις που επιτρέπουν την εγκατάσταση και τη λειτουργία εξοπλισμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προωθεί επενδύσεις που θα δημιουργήσουν την απαιτούμενη υποδομή σε πόλεις και άλλα δημόσια σημεία ενδιαφέροντος.

Αειφόρος χρήση των πόρων, ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή και διατήρηση της βιοποικιλότητας (άξονας 1.4)

Ο άξονας περιλαμβάνει δύο ομάδες δράσεων. Στο πρώτο σύνολο, οι προτεινόμενες δράσεις δημιουργούν ένα πλαίσιο για την ενίσχυση της αειφορίας στη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτό πρέπει να εφαρμοστεί μέσω της εισαγωγής μεταρρυθμίσεων που προωθούν τη βιώσιμη γεωργία και επιτρέπουν την αποτελεσματική χρήση των πόρων. Το δεύτερο σύνολο δράσεων επικεντρώνεται σε επενδύσεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας από τις φυσικές καταστροφές και της αποκατάστασης των δασών.

Η ψηφιακή μετάβαση 

Συνδεσιμότητα για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, το κράτος (άξονας 2.1)

Οι δράσεις αυτού του άξονα στοχεύουν στο να βοηθήσουν τη χώρα να καλύψει τα κενά στις διασυνδέσεις υψηλής ταχύτητας, να επιτύχει τους στόχους για συνδέσεις gigabit και να βελτιώσει την ψηφιακή της ανταγωνιστικότητα. Οι προτεινόμενες επενδύσεις διευκολύνουν την εγκατάσταση υποδομών οπτικών ινών και την ανάπτυξη δικτύων 5G, καλύπτοντας μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, ενώ οι μεταρρυθμίσεις διασφαλίζουν τη μετάβαση σε γρήγορες ευρυζωνικές συνδέσεις και τεχνολογίες 5G.

Ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους (2.2)

Σκοπός των δράσεων αυτού του άξονα είναι ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού δημόσιου τομέα, η άρση των υφιστάμενων ψηφιακών εμποδίων και η μείωση του διοικητικού φόρτου μέσω της χρήσης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Επιπλέον, τα προτεινόμενα έργα θα ενισχύσουν την υπευθυνότητα και αξιοπιστία του κράτους, και θα διευκολύνουν την κοινωνική ένταξη και τις συνεργασίες, δημιουργώντας μια κουλτούρα δημοσίου τομέα που βασίζεται στα «δεδομένα» και διασφαλίζοντας συνεκτική, οριζόντια χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών κατά τη διαμόρφωση και εκτέλεση πολιτικών.

Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων (άξονας 2.3)

Οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις αυτού του άξονα στοχεύουν στην αντιμετώπιση των βασικών προκλήσεων της ψηφιακής ένταξης, της επανεκπαίδευσης του εργατικού δυναμικού στο πλαίσιο ενός ψηφιακού περιβάλλοντος, της ενίσχυσης ψηφιακών δεξιοτήτων και της ψηφιακής επιχειρηματικότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ). Επιπλέον, η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική είναι συνεπής με τις αρχές της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ιδίως μέσω της προβλεπόμενης ενοποίησης της υποδομής πληροφορικής της δημόσιας διοίκησης σε μια κεντρική υποδομή g-cloud.

Αύξηση των θέσεων εργασίας και προώθηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας (άξονας 3.1)

Αυτός ο άξονας εισάγει στην αγορά εργασίας μεταρρυθμίσεις και δράσεις που ενθαρρύνουν την υψηλότερη μακροχρόνια απασχόληση και την παραγωγικότητα της εργασίας, παρέχοντας υψηλότερα εισοδήματα, προωθώντας την ευημερία και τη μείωση των ανισοτήτων. Οι κύριοι δρόμοι μέσω των οποίων ο άξονας θα επιτύχει τους στόχους αυτούς περιλαμβάνουν, αλλά δεν περιορίζονται: (α) στη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, στην αναβάθμιση της ικανότητας της αγοράς να δημιουργεί θέσεις εργασίας και στην αύξηση της ανθεκτικότητάς της σε περίπτωση σοκ, β) σε συμβατές με κίνητρα, σύγχρονες πολιτικές ενεργητικής και μη ενεργητικής αγοράς εργασίας, στην ενίσχυση της ενεργοποίησης της αγοράς εργασίας, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και διχτυών ασφαλείας κατά της ανεργίας, (γ) στη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος μέσω της καθιέρωσης ενός κεφαλαιοποιητικού συστήματος για επικουρικές συντάξεις και στην προώθηση μακροπρόθεσμων επενδύσεων και (δ) στον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών απασχόλησης και κοινωνικής ασφάλισης. Τέλος, για να μετριαστεί ο αντίκτυπος της πανδημίας και να αυξηθεί η ανθεκτικότητα της αγοράς εργασίας έναντι μελλοντικών σοκ, ο άξονας περιλαμβάνει το πρόγραμμα βραχυπρόθεσμης εργασίας Συν-εργασία και άλλες μεταρρυθμίσεις που προωθούν ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας, όπως η τηλεργασία.

Ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων της εκπαίδευσης και εκσυγχρονισμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (άξονας 3.2)

Σχετικά με την εκπαίδευση, ο άξονας περιλαμβάνει επενδύσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ψηφιοποίηση του συνόλου των επιπέδων εκπαίδευσης, καθώς επίσης και μεταρρυθμίσεις για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, την ενίσχυση της ερευνητικής απόδοσης, την ποιότητα της εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένης της άμεσης συνάφειας με την αγορά εργασίας), και τη διεθνή προβολή και εξωστρέφεια, αυξάνοντας τις προοπτικές των αποφοίτων στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Το πλαίσιο εφαρμόζεται στα προγράμματα κατάρτισης/επανακατάρτισης του συνόλου του εργατικού δυναμικού και δίνει έμφαση σε δεξιότητες υψηλής ζήτησης στην αγορά εργασίας, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης και της παραγωγικότητας.

Ενίσχυση της προσβασιμότητας, της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του συστήματος υγείας (άξονας 3.3)

Τα κύρια δομικά στοιχεία του άξονα περιλαμβάνουν τον επανασχεδιασμό του συνολικού συστήματος υγείας μέσω αποτελεσματικών οργανωτικών μεταρρυθμίσεων, τη βελτιστοποίηση της αξιοποίησης των οικονομικών πόρων, τη μεταρρύθμιση του πρωτοβάθμιου συστήματος υγείας και την προώθηση της πρόληψης. Οι στόχοι αυτοί θα υποστηριχθούν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα, μαζί με την ανάπτυξη ενός συστήματος υγείας που θα επικεντρώνεται στον ασθενή και με επενδύσεις σε υποδομές υγείας.

Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές (άξονας 3.4)

Οι στόχοι πρόκειται να επιτευχθούν μέσω: (α) του εξορθολογισμού των κοινωνικών παροχών, (β) της μεταρρύθμισης για τη φροντίδα και αγωγή παιδιών νηπιακής ηλικίας, συμπεριλαμβανομένων ειδικών παρεμβάσεων για παιδιά με αναπηρίες, γνωστικές και αναπτυξιακές διαταραχές, γ) της ενίσχυσης των δομών που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας και της προώθησης δράσεων που στοχεύουν στην ένταξη στην αγορά εργασίας (επανένταξη) των πιο ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων, (δ) του ψηφιακού μετασχηματισμού του συστήματος κοινωνικής προστασίας και (ε) στα μέτρα κατάρτισης σχετικά με τη διαφορετικότητα τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα για την καταπολέμηση των διακρίσεων λόγω φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, αναπηρίας, εθνικότητας και άλλων χαρακτηριστικών.

Φορολογικά εργαλεία πιο φιλικά για την ανάπτυξη και βελτίωση της φορολογικής διοίκησης (άξονας 4.1)

Από πλευράς φορολογικού πλαισίου, περιλαμβάνει: την πλήρη κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, με στόχο την αύξηση της διαφάνειας, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος φορολογίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), ένα νέο πλαίσιο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης (καπνικά προϊόντα, αλκοόλ και ενέργεια), την υιοθέτηση επιπρόσθετων μέτρων και κινήτρων για την περαιτέρω ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, την εφαρμογή ψηφιακής και αυτοματοποιημένης διαδικασίας για τη διαδικασία της ηλεκτρονικής επιστροφής του ΦΠΑ. Επιπλέον, προβλέπει την εισαγωγή ταμειακών μηχανών νέας τεχνολογίας στο σύνολο της χώρας. Τέλος, προτείνεται ένα φιλόδοξο έργο για την εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στον σχεδιασμό φορολογικών ελέγχων.

Εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης (άξονας 4.2)

Ο άξονας αποτελείται από τρεις βασικούς στόχους. Πρώτον, την αύξηση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της ενίσχυσης του νομικού πλαισίου για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (AML/CFT), μέσω της καταπολέμησης του παράνομου εμπορίου και της προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

Δεύτερον, τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου Δημόσιας Οικονομικής Διαχείρισης. Συμπεριλαμβάνει για παράδειγμα 1) το GOV-ERP, που στοχεύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των κυβερνητικών δομών οικονομικής διαχείρισης και εποπτείας και 2) τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των ΔΕΚΟ.

Τρίτον, την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων επενδύσεων. Αυτή περιλαμβάνει την ενίσχυση της ψηφιακής ικανότητας των αποκεντρωμένων μονάδων κρατικών ενισχύσεων, καθώς και την επικαιροποίηση του νομικού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις.

Βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος δικαιοσύνης (άξονας 4.3)

Μια φιλόδοξη ατζέντα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος δικαιοσύνης περιλαμβάνει τρεις κατευθύνσεις. Πρώτον, την επιτάχυνση, ήτοι ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων στοχευμένων στην επιτάχυνση της δικαιοσύνης (ειδικά τμήματα, JustStat, αλλαγές στην οργανωτική δομή των δικαστηρίων). Δεύτερον, την ψηφιοποίηση, ήτοι ηλεκτρονική δικαιοσύνη. Τρίτον, την αναβάθμιση των υποδομών, ήτοι στοχευμένες επενδύσεις σε κτήρια και δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου δομών.

Ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των κεφαλαιαγορών (άξονας 4.4)

Υπάρχουν δύο βασικοί τομείς που καλύπτονται από αυτόν τον άξονα. Πρώτον, οι ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Η ψήφιση του ενιαίου πλαισίου φερεγγυότητας, μια κύρια μεταρρύθμιση, ακολουθείται από τις απαιτούμενες επιπρόσθετες εκτελεστικές πράξεις.

Δεύτερον, οι κεφαλαιαγορές της Ελλάδας πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω. Σχετικές ιδέες αποτελούν: κίνητρα για μακροπρόθεσμα προϊόντα αποταμίευσης, υιοθέτηση της Ευρωπαϊκής οδηγίας για ατομικά συνταξιοδοτικά προϊόντα (EU PEPP directive), περαιτέρω μεταρρυθμίσεις του πλαισίου των κεφαλαιαγορών, μεταρρύθμιση της φορολογίας, στόχευση σε «πράσινα» και ψηφιακά προϊόντα και περαιτέρω ανάπτυξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών κ.λπ. 

Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας (άξονας 4.5)

Ο στόχος του συγκεκριμένου άξονα είναι διττός: Πρώτον, η ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ επιστήμης και επιχειρήσεων. Αυτό γίνεται μέσω μιας δέσμης μεταρρυθμίσεων που αυξάνουν την εξωστρέφεια του ελληνικού οικοσυστήματος (Ευρωπαϊκές Συνεργασίες με άλλες χώρες, συμμετοχή στο Horizon Europe, την πλατφόρμα Elevate Greece κ.λπ.), μέσω της περαιτέρω υποστήριξης του προγράμματος «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ», καθώς και μέσω της ανάπτυξης κέντρου καινοτομίας και τεχνολογικού πάρκου. Δεύτερον, η προώθηση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στην Ε&Α.

Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας (άξονας 4.6)

Τα προτεινόμενα μέτρα σε κάθε τομέα που αποσκοπούν στην επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι τα εξής: 
Στον πολιτισμό, προωθείται μια φιλόδοξη μεταρρύθμιση των φορολογικών και εργασιακών πρακτικών για τη μείωση της φοροδιαφυγής, αλλά και για την καλύτερη προστασία των εργαζομένων. Οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες απαιτούν επίσης επενδύσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων των επαγγελματιών του τομέα. Επιπλέον, προωθούνται δράσεις για την υποστήριξη της κοινωνικής συνοχής μέσω της σύνδεσης του πολιτισμού με τον τουρισμό και τον «ασημένιο» τουρισμό. Με σκοπό τη διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού χαρτοφυλακίου, τη μείωση της εποχικότητας και την αύξηση των εσόδων γίνεται επίσης μια συστηματική προώθηση θεματικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο ορεινός, ο θρησκευτικός και ο θαλάσσιος τουρισμός και ενισχύονται οι δράσεις για προσβάσιμες υποδομές. Στην αγροδιατροφή προωθούνται δράσεις σχετικά με αποτελεσματικές μεθόδους παραγωγής που αυξάνουν την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων. Βασικό στοιχείο των επενδύσεων είναι η εισαγωγή ψηφιακών τεχνολογιών. Οι προτεινόμενες επενδύσεις μειώνουν τις επιπτώσεις του κλάδου στο κλίμα και προωθούν την έρευνα και την καινοτομία.

Στη μεταποίηση, προωθείται η επιτάχυνση του προγράμματος μετασχηματισμού «Βιομηχανία 4.0» και ο τομέας της έξυπνης και πράσινης παραγωγής στην Ελλάδα. Στις υποδομές προωθούνται ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι έξυπνες υποδομές με σκοπό την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας, πολυτροπικών, ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή, έξυπνων και βιώσιμων συστημάτων υποδομής και μεταφορών.

Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων και εξαγωγών (άξονας 4.7)

Ο βασικός προσανατολισμός του άξονα είναι η παροχή οικονομικών κινήτρων για ιδιωτικές επενδύσεις. Μέσω αυτών των πολιτικών, τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα χρησιμοποιηθούν για την προώθηση επενδύσεων οι οποίες στηρίζονται σε σταθερά οικονομικά θεμέλια, συμπεριλαμβανομένων της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης. Ο σχεδιασμός των σχετικών πολιτικών θα είναι τέτοιος ώστε να κινητοποιεί σημαντικούς ιδιωτικούς πόρους, με σκοπό τη μείωση του μεγάλου επενδυτικού κενού της ελληνικής οικονομίας και να επιταχύνει και ενισχύει την ανάκαμψη από την κρίση. Τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης θα χρησιμοποιηθούν με τρόπους συμβατούς με τη δημοσιονομική βιωσιμότητα και σταθερότητα. Η παροχή οικονομικών κινήτρων για ιδιωτικές επενδύσεις συμπληρώνεται από μια σειρά μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στη μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους, στην αύξηση του μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων, και ενισχύουν τον εξαγωγικό και παραγωγικό προσανατολισμό της οικονομίας.

Οι 36 δράσεις του προγράμματος

  1. Διασύνδεση της Κρήτης και των Κυκλάδων με το δίκτυο μετάδοσης ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής χώρας
    2. Απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης για ΑΠΕ 
    3. Εκτενές πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων
    4. Υλοποίηση της μεταρρύθμισης του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού
    5. Υποδομές για εγκατάσταση και λειτουργία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων 
    6. Θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης 
    7. Ενίσχυση των υποδομών προστασίας από φυσικές καταστροφές 
    8. Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας 
    9. Εγκατάσταση υποδομής οπτικών ινών σε κτήρια προκειμένου να επιταχυνθεί η υιοθέτηση υποδομής επόμενης γενιάς από τους πολίτες 
    10. Δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος/ υποδομής για τη μετάβαση στην τεχνολογία 5G 
    11. Διαλειτουργικότητα των συστημάτων του Δημόσιου Τομέα 
    12. Ψηφιακός και διοικητικός μετασχηματισμός του κράτους 
    13. Αναβάθμιση της ψηφιακής υποδομής των επιχειρήσεων της χώρας
    14. Φορολογικά κίνητρα για ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων 
    15. Ενεργοποίηση πρωτοποριακών ενεργών και παθητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας (ALMPs & PLMPs) 
    16. Εκσυγχρονισμός και απλούστευση του εργατικού δικαίου 
    17. Αναδιάρθρωση των προγραμμάτων κατάρτισης/ επανακατάρτισης με σύνδεση της αμοιβής των εκπαιδευτικών φορέων με τα αποτελέσματα των εκπαιδευομένων
    18. Ολιστική μεταρρύθμιση στην επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση
    19. Ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών υγείας
    20. Ατομικός ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας & Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης «Σπύρος Δοξιάδης»
    21. Καταπολέμηση διακρίσεων μέσα από εξειδικευμένα ψηφιακά προγράμματα κατάρτισης για εργοδότες και εργαζόμενους τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα
    22. Εξορθολογισμός και ενίσχυση κοινωνικών επιδομάτων  
    23. Ψηφιοποίηση ΑΑΔΕ – καταπολέμηση φοροδιαφυγής
    24. Πλήρης κωδικοποίηση του συστήματος της φορολογικής νομοθεσίας, με στόχο την αύξηση της διαφάνειας
    25. Σύστημα Διοικητικής και Οικονομικής Παρακολούθησης του Δημοσίου, που στοχεύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό των κυβερνητικών δομών οικονομικής διαχείρισης και εποπτείας
    26. Καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και της διαφθοράς 
    27. Ανάπτυξη δεξιοτήτων συμπεριλαμβανομένων και ψηφιακών για τους δικαστές και το δικαστικό προσωπικό 
    28. Επιτάχυνση στην απονομή δικαιοσύνης
    29. Δημιουργία Γραφείου Πιστώσεων 
    30. Δημιουργία Παρατηρητηρίου Πιστωτικής Επέκτασης 
    31. Σύνδεση της έρευνας των πανεπιστημίων με την παραγωγή και ενίσχυση της βασικής έρευνας 
    32. Ενίσχυση εξωστρέφειας του οικοσυστήματος καινοτομίας και έρευνας της χώρας
    33. Ανάπτυξη υψηλής ποιότητας, πολυτροπικών, έξυπνων και ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή υποδομών μεταφορών, στις οποίες περιλαμβάνονται εμβληματικές επενδύσεις σε οδικούς άξονες του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου
    34. Ανάδειξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα ως ολοκληρωμένου, βιώσιμου αναπτυξιακού μοχλού τοπικών κοινωνιών, που δημιουργεί θέσεις εργασίας και οικοσυστήματα επιχειρηματικότητας και εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στην κοινωνική συνοχή
    35. Χρηματοδοτικά εργαλεία για ιδιωτικές επενδύσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και αναβαθμίζουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας
    36. Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις εστιασμένες στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και στην απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου.

Πηγή: Ναυτεμπορική