Πνοή ανάπτυξης με έξι νέα clusters

ΕΤΕΑΝ: Προς νέα γραμμή χρηματοδότησης 916 εκατ.
3 Μαΐου, 2018
Αλ. Χαρίτσης: Αλλαγές στο πλαίσιο για τις στρατηγικές επενδύσεις με στόχο «ψηφιακά άλματα»
7 Μαΐου, 2018
Δείτε τα όλα

Πνοή ανάπτυξης με έξι νέα clusters

04/05/2018_x000D_
_x000D_
Προτάσεις για την ανασυγκρότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω της σύστασης συνεργατικών σχηματισμών_x000D_
_x000D_
Τη δημιουργία έξι clusters μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Αθήνα προτείνει η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Ειδικότερα, από μελέτη που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) της συνομοσπονδίας προκύπτει ότι σήμερα, όχι μόνο είναι εφικτή, αλλά και επιβεβλημένη η συγκρότηση συνεργατικών σχηματισμών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Παρά το γεγονός ότι η μελέτη αναλύει την κατάσταση των clusters σε πανελλαδικό επίπεδο, για μια σειρά από πρακτικούς λόγους, στο επίκεντρο τίθεται η Αθήνα._x000D_
_x000D_
Στη μελέτη κρίνεται ότι μια προσπάθεια ανασυγκρότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω συνεργατικών σχηματισμών θα μπορούσε να δημιουργήσει συνθήκες, όχι μόνο βιώσιμης ανάπτυξης για υφιστάμενες επιχειρήσεις. αλλά και ανάδειξης μιας σειράς νέων δραστηριοτήτων που θα σχετίζονται με τα δίκτυα αυτά._x000D_
_x000D_
Σημειώνεται ότι σε πρώτη φάση επιλέγεται η συγκρότηση δικτύων, λόγω του ότι τα δίκτυα αυτά είναι πιο εύκολο να σχηματιστούν. Έχουν συγκεκριμένους στόχους. ενώ αναλόγως με τον βαθμό συνεργειών που θα αναπτύξουν οι επιχειρήσεις σε κάθε δίκτυο, οι σχηματισμοί μπορούν να μετεξελιχθούν στο μέλλον σε clusters με πρόσθετους στόχους. συνέργειες και λειτουργίες._x000D_
_x000D_
Τα προτεινόμενα δίκαια είναι τα εξής:_x000D_

    _x000D_

  1. 1. Δίκτυο σχεδιαστών μόδας και κατασκευαστών ενδυμάτων – υποδημάτων:
  2. _x000D_

_x000D_
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 500 σχεδιαστές μόδας, ενώ πολλοί είναι και οι νέοι σχεδιαστές που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια, απόφοιτοι σχολών της Ελλάδας και του εξωτερικού. Από την άλλη, υπάρχουν πολλές μικρές και ατομικές επιχειρήσεις στον χώρο της κατασκευής και πώλησης έτοιμου ενδύματος στον δήμο Αθηναίων. Ένας συνεργατικός σχηματισμός με αντικείμενο την καθετοποιημένη συνεργασία από τον σχεδιασμό μέχρι την πώληση και τη διακριτή ταυτότητα (branding) θα έφερνε κοντά τις δύο πλευρές και θα είχε πολλαπλά οφέλη._x000D_
_x000D_
Η πλευρά των νέων ηλικιακά σχεδιαστών θα είχε την ευκαιρία να γνωρίσει την αγορά των ενδυμάτων και υποδημάτων και θα είχε τη δυνατότητα να συνεργαστεί με την πρακτική πλευρά της μεταποιητικής επιχείρησής στις διαδικασίες παραγωγής πατρόν και ραφής. Η πλευρά των μικρών επιχειρήσεων κατασκευής ενδύματος θα είχε πρόσβαση σε μια «δεξαμενή» νέων και εξειδικευμένων σχεδιαστών, που θα μπορούσαν να ανανεώσουν σχεδιαστικά τα προϊόντα των επιχειρήσεων προσδίδοντάς τους υψηλότερη προστιθέμενη αξία. Το αντικείμενο της συνεργασίας θα μπορούσε να διευρυνθεί σε ένα μέρος της παραγωγικής διαδικασίας, αυτό της ανάπτυξης μιας διακριτής ταυτότητας των προϊόντων ενδύματος – υποδήματος και της πρόσβασης σε νέες αγορές. Συνεπώς, σύμφωνα με τη μελέτη, ένας συνεργατικός σχηματισμός (δίκαιο επιχειρήσεων) θα μπορούσε να δώσει το έναυσμα για την ανάπτυξη διακριτής ταυτότητας των προϊόντων, που θα έχει ως κύριο χαρακτηριστικό το ότι σχεδιάστηκαν από νέους σχεδιαστές και θα μπορούσε να επικοινωνήσει αυτή τη νέα ταυτότητα μέσω της συμμετοχής σε εκθέσεις και διαφημίσεις στην ελληνική αγορά._x000D_
_x000D_
 _x000D_

    _x000D_

  1. 2. Δίκτυο προώθησης ελληνικού κοσμήματος σε αγορές του εξωτερικού:
  2. _x000D_

_x000D_
Ένα από τα προβλήματα της διασποράς των πολύ μικρών επιχειρήσεων κατασκευής και πώλησης κοσμήματος στην Αθήνα είναι η ανυπαρξία μιας στρατηγικής  για την προώθηση του ελληνικού κοσμήματος σε αγορές του εξωτερικού. Σύμφωνα με το ΙΜΕ της ΙΣΕΒΕΕ, ένα δίκαιο πολύ μικρών επιχειρήσεων στον χώρο του κοσμήματος θα μπορούσε να δημιουργήσει τις κατάλληλες οικονομίες κλίμακας για τη συγκροτημένη προώθηση του ελληνικού κοσμήματος στο εξωτερικό, πετυχαίνοντας αύξηση πωλήσεων και κερδών. μείωση της εξάρτησης των επιχειρήσεων από την εγχώρια αγορά και ταυτόχρονη ενδυνάμωση της θέσης του προϊόντος στην εγχώρια αγορά._x000D_
_x000D_
Μια στρατηγική προώθησης του ελληνικού κοσμήματος στο εξωτερικό θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας διακριτής ταυτότητας για το ελληνικό κόσμημα και της επικοινωνίας αυτής της ταυτότητας (marketing plan, συμμετοχή σε εκθέσεις, προωθητικό υλικό, κατασκευή ιστοσελίδας κ.λπ.) και μέσω πιστοποιήσεων των υλικών κατασκευής των κοσμημάτων. Μάλιστα, όμως αναφέρεται, το τελευταίο θα μπορούσε να αποτελέσει έναν ξεχωριστό στόχο του δικτύου, μιας και στις αγορές (εγχώριες και εξωτερικού) έχουν πυκνώσει τα τελευταία χρόνια οι εισαγωγές κοσμημάτων αμφιβόλου ποιότητος, κυρίως από χώρες της Ασίας, παίρνοντας ένα σημαντικό μερίδιο από την αγορά._x000D_
_x000D_
 _x000D_

    _x000D_

  1. 3. Δίκτυο εκδοτών για το nλεκτροvικό βιβλίο:
  2. _x000D_

_x000D_
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι εκδόσεις αποτελούν έναν σημαντικό δημιουργικό κλάδο στην οικονομία της Αθήνας. Μια νέα τάση που δημιουργήθηκε από την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών είναι αυτή της ψηφιακοποίησης των μέσων, η οποία είχε άμεσο αντίκτυπο στην εκδοτική αγορά, καθώς πολλές από τις εκδοτικές επιχειρήσεις διαθέτουν πλέον και ηλεκτρονική έκδοση των βιβλίων τους, η οποία συνήθως πωλείται μέσω της ιστοσελίδας τους ή μέσω τρίτων παρόχων. Η ηλεκτρονική έκδοση κερδίζει έδαφος σε πωλήσεις, αφού κατά κανόνα το κόστος παραγωγής ηλεκτρονικής έκδοσης είναι πολύ χαμηλότερο από το κόστος της εκτυπωμένης έκδοσης και έτσι το ηλεκτρονικό βιβλίο εισέρχεται στην αγορά με μειωμένη τιμή (50%-80% της τιμής της εκτυπωμένης έκδοσης)._x000D_
_x000D_
Ένα δίκτυο εκδοτικών επιχειρήσεων θα μπορούσε να δώσει λύσεις στα παραπάνω προβλήματα των πολύ μικρών επιχειρηματικών μονάδων. Αφενός, θα μπορούσε να δημιουργηθεί στη βάση της ανάπτυξης μιας αναγνωρίσιμης ηλεκτρονικής πλατφόρμας πωλήσεων βιβλίων (ebook) και άλλων εκδόσεων μικρών εκδοτικών οίκων, που θα έδινε τη δυνατότητα να πωλούν ηλεκτρονικά βιβλία, με πολύ μικρή προμήθεια, σε ένα μεγαλύτερο αναγνωστικό κοινό. Αφετέρου, η παραπάνω πλατφόρμα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα πρόσθετο δίκτυο εκδοτικών οίκων και ψηφιακών σχεδιαστών – γραφιστών, όπου με μαζικές αναθέσεις μετατροπής βιβλίων σε ηλεκτρονικά βιβλία οι εκδοτικοί οίκοι θα επιτύγχαναν μικρότερες τιμές ή και πιο ποιοτικές ψηφιακές μετατροπές._x000D_
_x000D_
 _x000D_

    _x000D_

  1. 4. Δίκτυο σχεδιαστών και πωλητών – Αξεσουάρ και τουριστικά σουβενίρ:
  2. _x000D_

_x000D_
Στη μελέτη αναφέρεται ότι υπάρχουν κάποιοι άτυποι συνεργατικοί σχηματισμοί που λειτουργούν ήδη στην Αθήνα με αντικείμενο την κατασκευή και την προώθηση αξεσουάρ ενδύματος, τουριστικών σουβενίρ και αντικειμένων τέχνης, όπως το δίκτυο Pandrosou street market και το Meet market, οι οποίοι βρίσκονται σε ένα ώριμο στάδιο και θα μπορούσαν να ενδυναμωθούν μέσω ενός δικτύου επιχειρήσεων με συγκεκριμένους στόχους. Η πλέον άμεση παρέμβαση στο πεδίο αυτό θα μπορούσε να είναι η ανάπτυξη μιας πλατφόρμας διαδικτυακών πωλήσεων των προϊόντων και των κατασκευών, ώστε αυτά να φτάσουν πέρα από τα όρια της Αθήνας, ή η περαιτέρω συνεργασία σχεδιαστών και πωλητών, με στόχο την προώθηση τουριστικών σουβενίρ που είναι προϊόντα ειδικευμένου σχεδιασμού-χειροτεχνίας και ξεφεύγουν από τα συνήθη σουβενίρ που πωλούνται σε πόλους έλξης τουριστικών ροών (Πλάκα, Μοναστηράκι κ.λπ.)._x000D_
_x000D_
 _x000D_

    _x000D_

  1. 5. Δίκτυο τουριστικών γραφείων – Διαδικτυακή προώθηση του τουριστικού προϊόντος:
  2. _x000D_

_x000D_
Ένα από τα προβλήματα που ανέδειξε η ανάλυση του κλάδου των υπηρεσιών τουρισμού από ταξιδιωτικά/τουριστικά γραφεία είναι η αδυναμία προώθησης και πώλησης των προϊόντων τους μέσα από το διαδίκτυο. Σε αυτό το πεδίο ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, καθώς από τη μια πλευρά το διαδίκτυο έδωσε τη δυνατότητα σε πολλά καταλύματα και ξενοδοχεία να πωλούν απευθείας το τουριστικό προϊόν τους στο κοινό και από την άλλη τα τελευταία χρόνια η τουριστική αγορά είδε να γιγαντώνονται πολλά τουριστικά portals (booking.com, expedia.com, opodo.com, airbnb.com κ.λπ.) που πωλούν τουριστικές υπηρεσίες. Έτσι, τα έσοδα των τουριστικών πρακτόρων διαχρονικά μειώνονται λόγω των παραπάνω αναδιαρθρώσεων της αγοράς. Όπως αναφέρεται στη μελέτη, ένα δίκτυο τουριστικών πρακτόρων που θα είχε ως στόχο την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τον ελληνικό τουρισμό, μέσα από το οποίο θα πωλούνται υπηρεσίες τουρισμού (πακέτα διακοπών, ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, κρατήσεις ξενοδοχείων και καταλυμάτων κ.λπ.) τόσο για εξωτερικό όσο και για εσωτερικό τουρισμό, θα έδινε λύση στο πρόβλημα προώθησης των προϊόντων των τουριστικών πρακτορείων και θα λειτουργούσε παράλληλα ως εθνικός πόλος έλξης τουριστών._x000D_
_x000D_
 _x000D_

    _x000D_

  1. 6. Δίκτυο παραγωγών κινηματογράφου – Υπηρεσίες για ξένες παραγωγές στην Ελλάδα:
  2. _x000D_

_x000D_
Η αγορά της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα περιλαμβάνει πλήθος πολύ εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού (σκηνοθέτες, μοvτέρ. ηχολήπτες κ.ο.κ.) που παράγει ταινίες για την ελληνική αγορά οι οποίες είναι κατά κύριο λόγο χαμηλού προϋπολογισμού._x000D_
_x000D_
Σύμφωνα με τη μελέτη, ένα δίκαιο επιχειρήσεων παραγωγής ταινιών στην Αθήνα με αντικείμενο τη συγκροτημένη παροχή πληροφοριών και πρακτικών διευκολύνσεων πάνω στο κομμάτι της παραγωγής σε συντελεστές που θέλουν να πραγματοποιήσουν γυρίσματα στην Ελλάδα θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερες ξένες παραγωγές. Το δίκαιο θα μπορούσε να λειτουργεί με ενιαίο κοστολόγιο υπηρεσιών, να διαθέτει υπηρεσίες προς ενημέρωση και ενοικίαση, όπως κοινό αρχείο φωτογραφιών-κινηματογραφικού υλικού, κινηματογραφικό εξοπλισμό, λοιπές υποδομές post production και προσωπικό-συνεργεία τεχνικών, υπηρεσίες location scouting /management/casting και βοηθητικές υπηρεσίες για την έκδοση αδειών χρήσης και κινηματογράφησης._x000D_
_x000D_
Πηγή: Ναυτεμπορική[:]