19/08/2022
Τέσσερις παράγοντες θα καθορίσουν και την έκταση και την ένταση των μέτρων στήριξης που θα ανακοινωθούν το φθινόπωρο: η πορεία των φορολογικών εσόδων, η πορεία της οικονομίας στο β’ τρίμηνο, τα έσοδα που θα μπουν στο… ταμείο από τον τουρισμό και η τιμή του φυσικού αερίου.
Έχοντας εικόνα από τα στοιχεία των ηλεκτρονικών πληρωμών, από την κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας και συνολικά τις αφίξεις τουριστών, όπως επίσης και για την εξέλιξη των φορολογικών εσόδων -την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί νέα μεγάλη υπέρβαση έναντι των στόχων για τον μήνα Ιούλιο-, στο οικονομικό επιτελείο αισθάνονται πλέον σιγουριά ότι θα προκύψει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για να χρηματοδοτηθούν επιπλέον μέτρα στήριξης.
Αυτό που δεν είναι σαφές -και δεν μπορεί να είναι λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας- είναι το ποια θα είναι η έκταση του δημοσιονομικού χώρου και κατά συνέπεια το ποιο μπορεί να είναι το περιεχόμενο των μέτρων στήριξης που θα ανακοινωθούν από τον πρωθυπουργό στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
O βασικός παράγοντας αβεβαιότητας δεν είναι άλλος από την τιμή του φυσικού αερίου. Η νέα έκρηξη της τιμής που καταγράφηκε χθες στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ -με την τιμή να ανεβαίνει έως και τα 215 ευρώ ανά μεγαβατώρα- ήρθε να θυμίσει πόσο εύθραυστες θα είναι οι ισορροπίες το φθινόπωρο και πόσο… εκτεθειμένος θα είναι ο κρατικός προϋπολογισμός στα σκαμπανεβάσματα της τιμής του φυσικού αερίου.
Μέσα σε μόλις ένα 24ωρο, το φυσικό αέριο «πέταξε» από τα 192 ευρώ στα 215 ευρώ. Αν αυτή η τιμή διατηρηθεί για όλο τον Αύγουστο, πρακτικά η μέση τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος σε επίπεδο χονδρικής μπορεί να ξεπεράσει τα 400 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αυτό με τη σειρά του θα φέρει αυξήσεις στα τιμολόγια των εταιρειών και αυξήσεις στις κρατικές επιδοτήσεις, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί αισθητά ο όποιος διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος.
Το οικονομικό επιτελείο έχει διαθέσει ήδη τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους για να χρηματοδοτήσει τις μέχρι τώρα επιδοτήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, το fuel pass 2 και τα υπόλοιπα μέτρα στήριξης. Τα όποια μέτρα εφαρμοστούν φέτος -επιπλέον των υφιστάμενων θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν με τον δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργηθεί από τον Ιούλιο και μετά.
Τι δεδομένα έχουμε προς το παρόν;
Προφανώς αυτά τα 4 δισ. ευρώ δεν προέρχονται στο σύνολό τους από μεταβολές που μπορούν να χαρακτηριστούν ως «μόνιμες». Σε κάθε περίπτωση όμως το ποσό είναι μεγάλο. Με υπέρβαση στο σκέλος των εσόδων κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ ανά μήνα για όλη την περίοδο Ιουλίου-Δεκεμβρίου, μπορεί να προκύψει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος ακόμη και άνω του 1 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους ακόμη και αν ληφθεί υπόψη ότι από τον Σεπτέμβριο θα «φρενάρουν» τα φορολογικά έσοδα για διάφορους λόγους (π.χ. την πρόωρη είσπραξη του ΕΝΦΙΑ και του φόρου εισοδήματος κ.λπ.).
Δεδομένου ότι τα ποσά που συλλέγονται από τα υπερ-έσοδα των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κυμαίνονται στα 25-30 εκατ. ευρώ ανά ημέρα και ότι οι εισπράξεις από το χρηματιστήριο των ρύπων δεν ξεπερνούν τα 80 εκατ. ευρώ ανά μήνα, μένει ένα «κενό» της τάξεως των 250-350 εκατ. ευρώ το οποίο πρέπει να καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό. Είναι προφανές λοιπόν ότι αν συνεχιστούν αυτές οι τιμές τα περιθώρια να χρηματοδοτηθούν και άλλα μέτρα στήριξης πέραν των επιδοτήσεων του ρεύματος θα στενέψουν ασφυκτικά.
Το οικονομικό επιτελείο θέλει να κλείσει τη χρονιά με πρωτογενές όριο εντός των στόχων, δηλαδή στην περιοχή του πρωτογενούς ελλείμματος της τάξεως του 2%. Ο λόγος είναι προφανής: τους πρώτους μήνες μετά την έξοδο από τη μεταμνημονιακή εποπτεία δεν πρέπει να σταλεί το μήνυμα εκτροχιασμού του προϋπολογισμού, πόσο μάλλον όταν ο βασικός στόχος για την επόμενη χρονιά παραμένει η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας για τα ελληνικά ομόλογα.
Πηγή: Ναυτεμπορική