Εξώδικη περαίωση με μερική ή ολική διαγραφή φόρων και προστίμων

Αποδόσεις ακινήτων
Ποιες περιοχές στην Αθήνα συμφέρουν για αγορά σπιτιών
17 Ιουλίου, 2025
Κλειδιά Επιτυχίας
Τα 5 κλειδιά εταιρικής επιτυχίας
17 Ιουλίου, 2025
Αποδόσεις ακινήτων
Ποιες περιοχές στην Αθήνα συμφέρουν για αγορά σπιτιών
17 Ιουλίου, 2025
Κλειδιά Επιτυχίας
Τα 5 κλειδιά εταιρικής επιτυχίας
17 Ιουλίου, 2025
Δείτε τα όλα

Εξώδικη περαίωση με μερική ή ολική διαγραφή φόρων και προστίμων

17/07/2025

Νέα δυνατότητα εξώδικης περαίωσης φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια, με πολύ ευνοϊκούς όρους, παρέχει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σε περίπου 30.000 φορολογούμενους που έχουν τέτοιου είδους εκκρεμότητες.

Το υπουργείο προχωρεί, επιπλέον, στην κατάργηση της δυνατότητας έκδοσης χειρόγραφων αποδείξεων για ελεύθερους επαγγελματίες και λοιπούς αυτοαπασχολούμενους, στους οποίους περιλαμβάνονται οι δικηγόροι, οι γιατροί, οι συμβολαιογράφοι, οι οικονομολόγοι, οι λογιστές, οι φυσιοθεραπευτές, οι καλλιτέχνες και πλήθος άλλες κατηγορίες ατομικά ασκούντων επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Το τελικό κείμενο του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, προβλέπει την επαναλειτουργία της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, η οποία ιδρύθηκε με νόμο του 2020 και έχει την αρμοδιότητα να διαγράφει φόρους, τόκους και πρόστιμα σε φορολογικές υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια ή να «κουρεύει» τα ποσά των φόρων, των τόκων και των προστίμων έως και 75%. Βάσει της νέας ευνοϊκής διάταξης που περιελήφθη στο νομοσχέδιο, οι αιτήσεις για την εξώδικη περαίωση χιλιάδων φορολογικών υποθέσεων που εκκρεμούν στα δικαστήρια μπορούν να υποβάλλονται έως και τις 24 Ιουλίου 2026, ακόμη και για περιπτώσεις που προηγούμενες αιτήσεις απορρίφθηκαν, αλλά προέκυψε νέα ευνοϊκή νομολογία.

Η Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών ιδρύθηκε το 2020 και έχει ως αρμοδιότητα να περαιώνει φορολογικές υποθέσεις που εκκρεμούν στο ΣτΕ και τα διοικητικά δικαστήρια, κατόπιν αιτήσεων των ενδιαφερόμενων φορολογουμένων, ώστε να προβαίνει στην εξώδικη επίλυσή τους.

Ειδικότερα, έχει την αρμοδιότητα ακόμη και να διαγράφει πλήρως ποσά φόρων, προστίμων, προσαυξήσεων και τόκων που επιβλήθηκαν σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις από τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες, εφόσον κρίνει ότι, με βάση την ήδη υφιστάμενη νομολογία, η οποία έχει διαμορφωθεί με προηγούμενες δικαστικές αποφάσεις επί παρομοίων υποθέσεων, το δικαίωμα του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις, κατόπιν φορολογικού ελέγχου, έχει υποπέσει σε παραγραφή ή εφόσον διαπιστώσει ότι οι καταλογισμοί έγιναν εσφαλμένα λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης. Επιπλέον, η Επιτροπή αυτή έχει το δικαίωμα να μειώνει τα ποσά των πρόσθετων φόρων, των τόκων, των προσαυξήσεων και των προστίμων που έχουν επιβληθεί σε φορολογούμενους, εφόσον κρίνει ότι τα ποσά αυτά καταλογίστηκαν εσφαλμένα, λόγω αριθμητικού λάθους ή εφόσον διαπιστώνει ότι πρέπει να εφαρμοστεί αναδρομικά ευμενέστερη φορολογική κύρωση.

Άμεσα το 30%

Προσφυγές φορολογουμένων στην Επιτροπή, οι οποίες συνοδεύονται από αιτήματα μόνο για μειώσεις των καταλογισθέντων ποσών πρόσθετων φόρων, τόκων, προσαυξήσεων και προστίμων γίνονται επίσης δεκτές. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η Επιτροπή δεν διαγράφει ολοσχερώς ή απλώς μειώνει τα καταλογισθέντα ποσά απαιτεί από τους προσφυγόντες φορολογουμένους να εξοφλήσουν τα «κουρεμένα» ποσά, πληρώνοντας άμεσα το 30% ως προκαταβολή και εξοφλώντας το υπόλοιπο 70% είτε εφάπαξ με έκπτωση 75% είτε σε 2 έως 24 μηνιαίες δόσεις με εκπτώσεις από 35% έως 65%.

Η συγκεκριμένη Επιτροπή έπαψε από την 1η Ιουλίου 2024 να εξετάζει νέες αιτήσεις φορολογουμένων, ενώ τις ήδη υποβληθείσες μέχρι 30/6/2024 και εκκρεμείς μέχρι σήμερα αιτήσεις είχε προθεσμία να τις εξετάσει έως και τις 31 Ιουλίου 2025.

Με τις αλλαγές που επιφέρει το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ στη νομοθεσία για τη λειτουργία της, η Επιτροπή αυτή θα μπορεί πλέον να εξετάζει μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2026:

– Αιτήσεις εξώδικης επίλυσης που αφορούν φορολογικές υποθέσεις εκκρεμείς στα δικαστήρια για τις οποίες δεν είχαν υποβληθεί ποτέ τέτοιες αιτήσεις μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024, δηλαδή νέες αιτήσεις. Η προθεσμία υποβολής λήγει στις 24 Ιουλίου 2026.

– Αιτήσεις υποβληθείσες μέχρι 30/6/2024 οι οποίες απορρίφθηκαν, αλλά από τότε μέχρι και σήμερα διαμορφώθηκε στα δικαστήρια νέα νομολογία ευνοϊκή ή θεσπίστηκε νέα νομοθεσία ευνοϊκότερη για τους αιτούντες φορολογούμενους. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων αυτών λήγει στις 24 Ιουλίου 2026.

– Υποβληθείσες μέχρι 30/6/2024 αιτήσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού με τη φορολογική διοίκηση που παραμένουν μέχρι σήμερα εκκρεμείς, καθώς δεν έχουν ακόμη εξεταστεί.

Τέλος οι χειρόγραφες αποδείξεις

Με άλλη διάταξη που προστέθηκε στο κείμενο του πολυνομοσχεδίου το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή προβλέπεται ότι δεκάδες κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών και άλλων αυτοαπασχολουμένων δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να εκδίδουν χειρόγραφες αποδείξεις λιανικών συναλλαγών στους πελάτες τους.

Σ’ αυτές τις κατηγορίες περιλαμβάνονται γιατροί όλων των ειδικοτήτων, οδοντίατροι, κτηνίατροι, φυσιοθεραπευτές, βιολόγοι, ψυχολόγοι, μαίες, ομοιοπαθητικοί, βελονιστές, λογοθεραπευτές, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, δικαστικοί επιμελητές, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, τοπογράφοι, χημικοί, γεωπόνοι, γεωλόγοι, δασολόγοι, σχεδιαστές, συγγραφείς, διερμηνείς, ξεναγοί, μεταφραστές, λογιστές, οικονομολόγοι, καλλιτέχνες κ.λπ., καθώς επίσης και γυμναστήρια, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής/φιλοξενίας, εκπαιδευτηρίων, παιδικών σταθμών, κέντρων αισθητικής, γυμναστηρίων, χώρων στάθμευσης, κατά παραγγελία ράφτες – επιδιορθωτές ενδυμάτων (μόνο φυσικά πρόσωπα), καθώς και εκμεταλλευτές ιαματικών πηγών.

Οι εν λόγω επαγγελματίες θα υποχρεούνται πλέον όλοι να εκδίδουν τις συγκεκριμένες αποδείξεις είτε μέσω της Εφαρμογής Έκδοσης και Διαβίβασης Παραστατικών που είναι προσβάσιμη στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ (εφαρμογή e-timologio) ή μέσω Υπηρεσιών Παρόχου για την Ηλεκτρονική Έκδοση Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) ή άλλου τεχνικού μέσου που θα ορίζεται με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση με bonus

Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου:

– Θεσμοθετείται η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, όμως η έναρξη εφαρμογής της προβλέπεται να καθοριστεί με υπουργική απόφαση. Ωστόσο, παρέχονται κίνητρα σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες για την πρόωρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Συγκεκριμένα, για τις οντότητες, που διενεργούν συναλλαγές, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251), περί ηλεκτρονικού τιμολογίου, και οι οποίες επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση για την αποκλειστική έκδοση των παραστατικών τους, πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή της παρέχονται τα εξής κίνητρα:

α) η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποσβέννυται πλήρως προσαυξημένη κατά ποσοστό 100% και

β) η δαπάνη για την παραγωγή, τη διαβίβαση και την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο ημερολογιακό έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, προσαυξάνεται κατά 100% κατά το έτος πραγματοποίησής της.

– Προβλέπεται οριζόντια ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ από τις 6/10/2025, μαζί τις εκκρεμείς υποθέσεις που είναι σε εκκρεμότητα.

– Καθιερώνεται η υποχρεωτική πληρωμή των μισθωμάτων ακινήτων μέσω τραπεζικού λογαριασμού από το 2026. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση αυτή, οι ιδιοκτήτες θα χάνουν το δικαίωμα έκπτωσης του 5% από το φορολογητέο ποσό των ενοικίων ως δαπάνης για επισκευή, συντήρηση και λειτουργικές δαπάνες των εκμισθούμενων ακινήτων, οι επιχειρηματίες δεν θα μπορούν να εκπίπτουν τη δαπάνη ενοικίου από τα ακαθάριστα έσοδα, ενώ οι ενοικιαστές θα χάνουν το δικαίωμα είσπραξης του επιδόματος στέγασης και της επιστροφής ενός ενοικίου τον Νοέμβριο κάθε επομένου έτους.

– Προβλέπεται απαλλαγή των πλανόδιων λαχειοπωλών από τα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης και την παρακράτηση φόρου 1% από τις προμήθειες που λαμβάνουν.

– Καθιερώνεται αυτοτελής φορολόγηση, με συντελεστές φόρου 10%-15%, για τις αμοιβές των πληρωμάτων των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής.

– Επιβάλλεται από τη χρήση του έτους 2024, τέλος επιτηδεύματος 600 ευρώ το χρόνο σε κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται βραχυχρόνια από νομικό πρόσωπο.

– Προβλέπεται για διαχειριστές, συμβούλους, μετόχους και μέλη εταιρειών με συμμετοχή κάτω του 5%, υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα να εκδίδουν φορολογική ενημερότητα χωρίς παρακράτηση στο τίμημα και να προβαίνουν σε πωλήσεις ή γονικές παροχές και δωρεές των ακινήτων τους, ακόμα και όταν η εταιρεία με την οποία συνδέονται έχει οφειλές προς το Δημόσιο.

– Εξαιρείται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία η παροχή από τον εργοδότη για την κάλυψη δαπανών νοσηλείας του εργαζομένου ή συγγενικού του προσώπου.

– Δεκαπλασιάζονται τα πρόστιμα για τους φορολογούμενους που διακινούν αγαθά χωρίς την ύπαρξη παραστατικών στοιχείων διακίνησης. Συγκεκριμένα, το πρόστιμο για φορολογούμενους με απλογραφικά βιβλία αυξάνεται από 500 ευρώ σε 5.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, ενώ το πρόστιμο για φορολογούμενους με διπλογραφικά βιβλία αυξάνεται από 1.000 ευρώ σε 10.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο. Προστίθεται, επίσης, ρητή αναφορά ότι σε περίπτωση υποτροπής θα επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο διπλάσιο του προβλεπόμενου, δηλαδή 10.000-20.000 ευρώ για την αρχική παράβαση και, σε κάθε περίπτωση νέας υποτροπής, θα επιβάλλεται πρόστιμο τετραπλάσιο του προβλεπόμενου για την αρχική παράβαση, δηλαδή 20.000-40.000 ευρώ. Με μια ακόμη αλλαγή στο κείμενο του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι οι διατάξεις αυτές δεν θα ισχύσουν αναδρομικά από τις 2 Ιουνίου 2025, αλλά από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr