Αγώνας δρόμου για τις «εκκρεμότητες» του Αναπτυξιακού Νόμου

Φορολογικό: Τι αλλαγές έρχονται σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις
22 Νοεμβρίου, 2019
Επιπλέον 15 εκατ. ευρώ για ενίσχυση νέων τουριστικών ΜμΕ
22 Νοεμβρίου, 2019
Δείτε τα όλα

Αγώνας δρόμου για τις «εκκρεμότητες» του Αναπτυξιακού Νόμου

22/11/2019

Ποιες υπουργικές αποφάσεις απαιτούνται για την εφαρμογή του Αναπτυξιακού Νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα. Σε επιτροπές εργασίας η έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας. Επίσπευση των διαδικασιών, επιδιώκει το υπουργείο Ανάπτυξης.

«Μάχη» με τον χρόνο, ώστε το αργότερο έως το τέλος του έτους να έχει εκδοθεί το σύνολο της δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή του νόμου 4635/2019, γνωστού ως «Επενδύω στην Ελλάδα», δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Καθώς το συγκεκριμένο νομοθέτημα κρίνεται ως ένα από τα σημαντικά «όπλα» για την προσέλκυση επενδύσεων και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στόχος του υπουργείου είναι να τεθεί το ταχύτερο δυνατό σε εφαρμογή.

Η δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως έγινε στις 30 Οκτωβρίου, ωστόσο, για να εφαρμοστεί, απαιτείται η έκδοση σημαντικού αριθμού υπουργικών και κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ).

Και αν η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων κρίνεται σαφώς πιο εύκολη για το υπουργείο, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις οι μόνοι εμπλεκόμενοι είναι οι υπηρεσιακοί παράγοντες και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα όταν πρόκειται για τις ΚΥΑ, καθώς απαιτείται η συνεργασία και άλλων υπουργείων.

Με την εμπειρία να δείχνει ότι όπου απαιτείται η έκδοση ΚΥΑ, οι καθυστερήσεις είναι δεδομένες, το υπουργείο σε συνεργασία με τα κατά περίπτωση εμπλεκόμενα, προχώρησε στη συγκρότηση κοινών επιτροπών, τόσο σε υπηρεσιακό επίπεδο (υπάλληλοι) όσο και σε επιτελικό (γενικοί γραμματείς), προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες έκδοσης των ΚΥΑ.

«Εκτιμάμε ότι έως το τέλος του έτους θα έχουν εκδοθεί οι περισσότερες» επισημαίνει στο Euro2day.gr κυβερνητικός παράγοντας, σημειώνοντας ότι «ακόμα και αυτές για τις οποίες υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο ότι θα πρέπει να έχουν υπογραφεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020, ο χρόνος θα επισπευσθεί».

Οι επείγουσες αποφάσεις

Βασική πτυχή του νέου νόμου είναι η εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στον έλεγχο νομιμότητας και υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων. Ωστόσο, το πλαίσιο συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα θα καθοριστεί στη συνέχεια από  κοινή απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του εκάστοτε αρμόδιου υπουργού.

Με τις ΚΥΑ που θα εκδοθούν, θα καθοριστούν  λεπτομερώς οι προϋποθέσεις για τη συνεργασία με τους ιδιωτικούς φορείς, η ειδική διαδικασία ανάθεσης σε αυτούς, οι κανόνες απόδοσης ευθυνών για τους ιδιωτικούς φορείς, οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους όρους της ανάθεσης, οι απαιτήσεις που αποδεικνύουν την ύπαρξη προσόντων για τη διεξαγωγή των ενεργειών που τους ανατίθενται, καθώς και κάθε άλλο σχετικό με το συγκεκριμένο θέμα.

Ωστόσο, μετά τις παραπάνω ΚΥΑ, χρειάζεται και απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με  την οποία θα καθορίζονται τα συγκεκριμένα αντικείμενα ελέγχου σχετικά με την ολοκλήρωση της επένδυσης και την έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας σύμφωνα με τον ν. 4399/2016, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Παράλληλα, επίσης με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι απαιτούμενες ειδικότητες των επαγγελματιών που θα εμπλέκονται στον έλεγχο και στην αξιολόγηση των επενδύσεων.

Στη συνέχεια, με απόφαση τουυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων μετά από γνωμοδότηση του ΕΣΥΔ καθορίζονται η διαδικασία πιστοποίησης και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με το εγχειρίδιο ποιότητας, τις διαδικασίες για την αξιολόγηση και την παρακολούθηση των αξιολογούμενων εγκαταστάσεων, το σύστημα διαχείρισης και ενστάσεων  κ.ο.κ.

Χαμηλή όχληση

ΚΥΑ των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας χρειάζεται για τη μετάπτωση των οικονομικών δραστηριοτήτων από τη βαθμίδα της υψηλής όχλησης στη χαμηλή. Η ΚΥΑ αυτή θα πρέπει να έχει εκδοθεί το αργότερο έως τις 30/6/2020.

Επίσης με κοινές υπουργικές αποφάσεις του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού, του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών θα καθοριστούν το περιεχόμενο και η διαδικασία της γνωστοποίησης για συγκεκριμένες δραστηριότητες, η σχετική διαδικασία σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων που έχουν γνωστοποιηθεί, οι αρχές στις οποίες υποβάλλεται η γνωστοποίηση προκειμένου να ασκήσουν τις ελεγκτικές τους δραστηριότητες, τα τυχόν έγγραφα που τηρούνται στην έδρα της δραστηριότητας, ο τρόπος υποβολής και εφαρμογής της γνωστοποίησης μέσω του ΟΠΣ-ΑΔΕ, οι επιβαλλόμενες κυρώσεις,  καθώς και κάθε άλλο ζήτημα που είναι αναγκαίο για την εφαρμογή της υποχρέωσης γνωστοποίησης από τον φορέα άσκησης οικονομικής δραστηριότητας.

Το ΓΕΜΗ

Μια σειρά υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων απαιτούνται και για το νέο πλαίσιο λειτουργίας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ). Ωστόσο το πλαίσιο, όπως προβλέπει ο νόμος, τίθενται σε ισχύ τον Απρίλιο, οπότε το υπουργείο κρίνει επαρκές το χρονικό διάστημα που απομένει  για την έκδοση της προβλεπόμενης δευτερογενούς νομοθεσίας.

Πάντως έχει συσταθεί και επιτροπή εργασίας του υπουργείου και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων για να ρυθμιστούν οι εκκρεμότητες.

Το ΕΠΑ

Λιγότερη είναι η πίεση για τις υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), καθώς το ΕΠΑ θα τεθεί σε ισχύ από την 1/1/2021.

Πηγή: Euro2day.gr