11 δισ. ευρώ για επενδύσεις το 2022

Κίνδυνος για νέα γενιά κόκκινων δανείων από το Γέφυρα
17 Δεκεμβρίου, 2021
Εξοικονομώ 2021 – Άνοιξε η πλατφόρμα για τις αιτήσεις – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
17 Δεκεμβρίου, 2021
Δείτε τα όλα

11 δισ. ευρώ για επενδύσεις το 2022

17/12/2021

Τα «στοιχήματα» για την απρόσκοπτη υλοποίηση των έργων που θα χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης

Η ταχύτητα υλοποίησης των διαγωνιστικών διαδικασιών, τυχόν δικαστικές προσφυγές, αλλά και το ζήτημα των εκπτώσεων στους διαγωνισμούς είναι τα στοιχήματα που πρέπει να κερδίσει η κυβέρνηση ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης το επόμενο χρονικό διάστημα.

Για το 2022 προβλέπεται να δαπανηθούν συνολικά 11 δισ. ευρώ για επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ κι άλλα προγράμματα. Το ποσό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με την τελευταία δεκαετία, όταν μάλιστα τα προηγούμενα χρόνια η μέση αξία των χρηματοδοτούμενων από το ΠΔΕ ανερχόταν σε 5 δισ. ευρώ.
Στο σκέλος των δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης, συνολικού ύψους 12,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις ιδιωτικές επενδύσεις, εκτιμάται ότι το επόμενο διάστημα θα διατεθούν 600 εκατ. ευρώ προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Τα 100 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς την EBRD και τα 500 εκατ. ευρώ προς την ΕΤΕπ.

Τα πρώτα δάνεια

Στο μεταξύ, έως το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα υπογραφεί η επιχειρησιακή σύμβαση μεταξύ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και του Ελληνικού Δημοσίου, συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ξεκινήσει η παροχή των πρώτων δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων. Αρμόδιες πηγές σημείωναν ότι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τρεις ακόμα μικρότερες τράπεζες: η Optima, η Παγκρήτια Τράπεζα και η Συνεταιριστική Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως σημείωναν οι ίδιες πηγές, σύντομα θα υπάρξει σχετική πρόσκληση προκειμένου να διευρυνθεί ο αριθμός των τραπεζών που θα μπορούν να συμμετάσχουν, εφόσον το επιθυμούν.

Η επιχειρησιακή σύμβαση που θα υπογραφεί με τα τραπεζικά ιδρύματα προβλέπει ότι θα χρηματοδοτηθούν οι ιδιωτικές επενδύσεις που θα επιλεγούν από τις ίδιες. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα αναλάβουν τόσο την προετοιμασία των επενδυτικών σχεδίων που θα κατατεθούν όσο και την παρακολούθηση υλοποίησής τους. Βασική προϋπόθεση για να εγκριθεί μια επένδυση είναι να προάγει την πράσινη ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την εξωστρέφεια, την καινοτομία και τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο ανταγωνιστικών σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων, εξαγορών και συνεργασιών.

Το ενδιαφέρον για τα δάνεια, τα οποία εκτιμάται ότι θα χρηματοδοτήσουν επενδύσεις ύψους 30 δισ. ευρώ, προβλέπεται να είναι έντονο καθώς το επιτόκιο του δανείου είναι μόλις 0,35%. Το 20% της επένδυσης θα πρέπει να καλυφθεί με ίδια κεφάλαια, τουλάχιστον το 30% με δάνειο από τις τράπεζες και το υπόλοιπο, έως και 50%, θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η πρώτη δόση

Παράλληλα, τρέχει και η διαδικασία για την υπογραφή της επιχειρησιακής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στόχο έως το τέλος του μήνα η Ελλάδα να υποβάλει το αίτημα στην Κομισιόν για την καταβολή της πρώτης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης (ήδη η Ισπανία και η Γαλλία έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα). Όπως εκτιμούσαν οι ίδιες πηγές, τις επόμενες ημέρες αναμένεται η υπογραφή της επιχειρησιακής συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς πλέον είναι έτοιμη προς υπογραφή. Η επιχειρησιακή συμφωνία θα περιγράφει λεπτομερώς τα ορόσημα και τους στόχους, όπως επίσης τον τρόπο και τις διαδικασίες με βάση τις οποίες θα ελέγχεται η επίτευξή τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που θα κατατεθεί το ελληνικό αίτημα θα χρειαστεί περίπου ένα δίμηνο προκειμένου η Κομισιόν να γνωμοδοτήσει ότι έχει υλοποιηθεί η λίστα με τα ορόσημα που έχουν τεθεί από την ελληνική πλευρά με βάση το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης. 

Ωστόσο, όπως έχει γράψει εδώ και καιρό η «Ν», η τελική απόφαση για την εκταμίευση της πρώτης δόσης, ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ, αναμένεται από τον Μάρτιο και μετά.   

Πηγή: Ναυτεμπορική