Το σχέδιο για το νέο εργαλείο της ΕΕ: Κάλυψη επενδυτικής δαπάνης έως 1 δισ. στην Ελλάδα

Και επαγγελματικά δάνεια στον νέο ν. Κατσέλη – “Κλειδώνει” αντικειμενική στις 200.000 ευρώ για προστασία α΄ κατοικίας
13 Φεβρουαρίου, 2019
ΕΣΠΑ: 35 ερωτήσεις-απαντήσεις για την «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας»
14 Φεβρουαρίου, 2019
Δείτε τα όλα

Το σχέδιο για το νέο εργαλείο της ΕΕ: Κάλυψη επενδυτικής δαπάνης έως 1 δισ. στην Ελλάδα

14/02/2019

Με “εντολή” από τη Σύνοδο Κορυφής του προηγούμενου Δεκεμβρίου δύο κορυφαία ερευνητικά think tanks, το Bertelsmann Stiftung και το Jacques Delors Institute Berlin, προτείνουν με κοινό έγγραφο, σειρά παρεμβάσεων για το υπό σχεδιασμό εργαλείο  στήριξης της Ευρωζώνης σε περίοδο κρίσης. Ο λόγος για το εργαλείο που πρέπει να επεξεργαστεί  το Eurogroup με στόχο τη διαμόρφωση ενός “δημοσιονομικού μέσου σύγκλισης και ανταγωνιστικότητας για την ευρωζώνη” έως τον Ιούνιο.

Ανάμεσα στις προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα που έχουν συντάξει υπάρχουν και 2 κινήσεις οι οποίες – αν εγκριθούν τον προσεχή Ιούνιο – θα ελαφρύνουν σημαντικά τον ελληνικό προϋπολογισμό σε περίπτωση οικονομικής επιβράδυνσης ή νέας κρίσης. Η μία πρόταση συνδέεται με τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ΕΕ και προτείνεται να ελαττώνεται σε περίοδο επιβράδυνσης ή κρίσεων.

Κάλυψη εθνικής συνεισφοράς στο ΕΣΠΑ

Το δεύτερο εργαλείο συνδέεται με τα κοινοτικά κονδύλια (τύπου ΕΣΠΑ) τα οποία έχουν στην περίπτωση της Ελλάδος και άλλων κρατών της “περιφέρειας” ένα σημαντικό δημοσιονομικό αντίκτυπο στον κρατικό προϋπολογισμό. Ο λόγος για το ποσοστό συγχρηματοδότησης από τα κρατικά ταμεία.

Προτείνεται, λοιπόν, είτε να μειώνεται αυτή η συγχρηματοδότηση είτε ακόμη και να μηδενίζεται προκειμένου να στηρίζονται οι κρατικοί προϋπολογισμοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρει η μελέτη αυτό μπορεί να προκαλέσει εξοικονόμηση της τάξης του 0,5% του ελληνικού ΑΕΠ (1 δισ. ευρώ) ετησίως.

Υπενθυμίζεται ότι κάτι ανάλογο έγινε ad hoc στην ελληνική περίπτωση τα χρόνια του μνημονίου. Μειώθηκε η συγχρηματοδότηση για τα έργα τύπου ΕΣΠΑ.

Τώρα όμως προτείνεται να γίνει ένα επιπλέον βήμα: να μην κοπεί ο συνολικός προϋπολογισμός λόγω μηδενισμού της εθνικής συνεισφοράς αλλά να δοθεί από την ΕΕ η εθνική συνεισφορά. Και τούτο για να μην αναγκαστεί η χώρα που έχει πρόβλημα να περιορίζει τις επενδύσεις….

Η έκθεση μιλά για προσωρινή υποκατάσταση της εθνικής συγχρηματοδότησης σε περίπτωση ύφεσης για να τονωθεί η οικονομία. Εξηγεί ότι ειδικά για τα μικρότερα κράτη μέλη όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία, ή η Σλοβακία, η εθνική συγχρηματοδότηση μπορεί να φθάσει το 0,4-1,8% του ετήσιου ΑΕΠ. Κατά μέσο όρο, η εθνική συγχρηματοδότηση αντιπροσωπεύει 0,16% του ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ.

“Η υποκατάσταση αυτών των ποσών σε περίπτωση ύφεσης θα μπορούσε επομένως να βελτιώσει τη δημοσιονομική θέση βραχυπρόθεσμα συμβάλλοντας στον συγχρονισμό των οικονομικών κύκλων. Σε περίπτωση σοβαρών περιόδων ύφεσης στη ζώνη του ευρώ, θα μπορούσε να προβλεφθεί προσωρινά ακόμη και η πλήρης αναστολή της εθνικής συγχρηματοδότησης (σήμερα είναι 18 δισ. ευρώ)” αναφέρεται.

Η πρόταση χαρακτηρίζεται από τους συντάκτες ως “ρεαλιστική”. Άλλωστε απέχει από τις προτάσεις για “νέο χρήμα” ή για εξαίρεση επενδυτικών και άλλων κονδυλίων από την μέτρηση των πλεονασμάτων.

Όπως αναφέρουν οι συντάκτες “η προσπάθεια ήταν να προταθεί ένα δημοσιονομικό μέσο της ζώνης του ευρώ, το οποίο να λαμβάνει υπόψη τους περιορισμούς που διατυπώνονται στη Σύνοδο Κορυφής”. Στοχεύει στη “βελτίωση της παραγωγικότητας και στη μεγαλύτερη σύγκλιση του επιχειρηματικού κύκλου”. Διατηρεί ανέπαφο τον προϋπολογισμό για τα διαρθρωτικά κονδύλια (τύπου ΕΣΠΑ) και προτείνει ένα 2Ο εργαλείο.  Εξηγεί ότι ένας από τους στόχους του θα είναι η σύγκλιση του επιχειρηματικού κύκλου μέσα από δυναμικά ποσοστά συγχρηματοδότησης. Θα πρέπει να υπάρχει και μια γραμμή δαπανών.

Μείωση συμμετοχής

Στο πεδίο των εσόδων, σήμερα η ΕΕ βασίζεται κυρίως στις συνεισφορές των κρατών μελών με βάση το Ακαθάριστο Εθνικό Εισόδημα. Ωστόσο, προκειμένου να μεγιστοποιηθούν τα θετικά αποτελέσματα για την ΟΝΕ προτείνεται εναλλακτικά ένας ευρωπαϊκός φόρος που να προσαρμόζεται στον οικονομικό κύκλο (πρόταση που θεωρείται όμως και από τους συντάκτες ότι θα έχει αντιδράσεις) ή να γίνονται συνεισφορές με βάση το μοντέλο που ακολουθείται αλλά να είναι προσαρμοσμένες με βάση τον οικονομικό κύκλο.

Γίνεται λόγος και για τη δημιουργία ενός στρατηγικού αποθέματος που θα μπορούσε στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη μέρους των συνεισφορών των κρατών μελών που βρίσκονται σε δύσκολη θέση.

Πηγή: Capital.gr