Ενισχύσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ για μμε σε εμπόριο, εστίαση και εκπαίδευση

Τραπεζική δικαίωση για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο
Απρίλιος 19, 2019
120 δόσεις: Έντοκη η ρύθμιση στην εφορία
Απρίλιος 25, 2019
Δείτε τα όλα

Ενισχύσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ για μμε σε εμπόριο, εστίαση και εκπαίδευση

19/04/2019

Έως τις 9 Μαΐου οι αιτήσεις υπαγωγής μέσω του προγράμματος «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας»

Στις 9 Μαΐου λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερόμενων εmχειρήσεων για την υπαγωγή τους στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας – Εμπόριο, Εστίαση , Εκπαίδευση». Η δράση, ο συνολικός προϋπολογισμός της οποίας ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ, απευθύνεται σε υφιστάμενες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο, στην παροχή υπηρεσιών εστίασης, στην παροχή υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης, στην παροχή υπηρεσιών παιδικού και βρεφονηπιακού σταθμού και λοιπών υπηρεσιών ημερήσιας φροντίδας.

Στόχος του προγράμματος, που επιχορηγεί επενδυτικά σχέδια προϋπολογισμού από 10.000 έως 150.000 ευρώ, με το ύψος της επιδότησης να ανέρχεται στο 50% του επιλέξιμου επενδυτικού σχεδίου , είναι η αναβάθμιση του επιπέδου επιχειρησιακής οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων στους τομείς:

α) κατανάλωσης ενέργειας,

β) χρήσης ΤΠΕ,

γ) υγιεινής και ασφάλειας,

δ) εφοδιαστικής αλυσίδας, και

ε) πιστοποίησης συστημάτων.

Οι παραπάνω επιλέξιμες παρεμβάσεις συνδέονται με τους πέντε στρατηγικούς τομείς προτεραιότητας του ΕΠΑνΕΚ και συγκεκριμένα την Ενέργεια, το Περιβάλλον, τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας, την Υγεία και την Εφοδιαστική Αλυσίδα . Σημειώνεται ότι στις επιλέξιμες δαπάνες μπορούν να συμπεριληφθούν αυτές που πραγματοποιούνται από τις 19 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία ανακοινώθηκε η προκήρυξη του προγράμματος. Σημειώνεται ότι η υλοποίηση των έργων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 24 μηνών από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων είναι συγκριτική. Δηλαδή όταν υποβληθούν οι αιτήσεις, θα αξιολογηθούν και θα ανακοινωθεί ο κατάλογος των επιλαχουσών επιχειρήσεων.

Οι δικαιούχοι

Στο πλαίσιο της δράσης ενισχύονται αποκλειστικά υφιστάμενες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ, οι οποίες πριν από την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης:

  1. i. Έχουν κλείσει τουλάχιστον τρεις διαχειριστικές χρήσεις δωδεκάμηνης διάρκειας.
  2. ii. Διαθέτουν τουλάχιστον έναν εκ των επιλέξιμων ΚΑΔ επένδυσης σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙΙ «Επιλέξιμες Δραστηριότητες (ΚΑΔ)» ως ενεργή κύρια ή δευτερεύουσα δραστηριότητα , καθ’ όλη τη διάρκεια των τριών αυτών τελευταίων διαχειριστικών χρήσεων. Οι ΚΑΔ επένδυσης που επιλέγονται θα πρέπει να ανήκουν υποχρεωτικά σε έναν εκ των τριών κλάδων.

iii. Έχουν κατ’ ελάχιστον τις κάτωθι ΕΜΕ μισθωτής εργασίας για το έτος που προηγείται της ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης χρηματοδότησης:

  • Για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου (επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στις κατηγορίες 45 και 47): 1ΕΜΕ.
  • Για τον κλάδο της εστίασης (επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 56): 2 ΕΜΕ.
  • Για τον κλάδο της εκπαίδευσης-κοινωνικής μέριμνας (χωρίς παροχή καταλύματος – επιλέξιμοι ΚΑΔ που ανήκουν στην κατηγορία 85, 88): 5 ΕΜΕ.

Κατά τη διαμόρφωση του προτεινόμενου εpiχορηγούμενου προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων από την επιχείρηση θα επιλέγονται δαπάνες από τις εξής κατηγορίες:

1.F.ξοικονόμηση ενέργειας-χρήση ΑΠΕ.

  1. Αναβάθμιση υγιεινής και ασφάλειας στις διαδικασίες και τους χώρους λειτουργίας της επιχείρησης.

3.Διευκόλυνση πρόσβασης των ΑμΕΑ (σύμφωνα με τις οδηγίες σχεδιασμού για ΑμΕΑ «Σχεδιάζοντας για όλους» του ΥΠΕΚΑ).

  1. Ενσωμάτωση εξειδικευμένων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στις λειτουργίες της επιχείρησης.
  2. Βελτίωση των διεργασιών εφοδιαστικής αλυσίδας
  3. Πιστοποίηση υπηρεσιών ή και διαδικασιών .

Συμπληρωματικά ενισχύονται υποστηρικτικές δαπάνες για υπηρεσίες συμβούλων για την παρακολούθηση του επενδυτικού σχεδίου, τεχνικών μελετών που απαιτούνται για την υλοποίηση της επένδυσης, μελετών για τη λήψη πιστοποιητικών διασφάλισης ποιότητας, καθώς και το μισθολογικό κόστος νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού.

Όπως προαναφέρθηκε, η προθεσμία ολοκλήρωσης των χρηματοδοτούμενων επενδύσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 24 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης. Σε έργα που ολοκληρώθηκαν μετά την προκήρυξη της πρόσκλησης και πριν από την έκδοση της απόφασης ένταξης, δεν εφαρμόζεται η τήρηση του 24μηνου της προθεσμίας ολοκλήρωσης από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης.

Επισημαίνεται ότι δαπάνες που ισούνται τουλάχιστον με το 30% του εκάστοτε εγκεκριμένου επιχορηγούμενου προϋπολογισμού της επένδυσης, θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί και να έχουν αποτελέσει αντικείμενο αιτήματος επαλήθευση στους πρώτους 12 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης . Σε αντίθετη περίπτωση θα απομειώνεται ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κατά το ποσόν που το ποσόν του αιτήματος επαλήθευσης υπολείπεται του 30% του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού.

Η ιδιωτική συμμετοχή

Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται στο 50% του επιλέξιμου προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου, οπότε το επιπλέον ποσό θα πρέπει να καλυφθεί με ιδιωτική συμμετοχή. Για την κάλυψη της ιδιωτικής συμμετοχής, ο δυνητικός δικαιούχος μπορεί να χρησιμοποιήσει ίδιους πόρους ή και δάνειο. Στην περίπτωση που χρησιμοποιηθεί δάνειο, θα πρέπει να έχει τη μορφή τραπεζικού δανείου ή ομολογιακού δανείου εκδιδομένου σε δημόσια ή μη εγγραφή, ή δανείου από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς, τριετούς τουλάχιστον διάρκειας.

Επιτρέπεται η χρήση του αλληλόχρεου λογαριασμού , εφόσον υπάρχει ξεχωριστή πράξη στον εν λόγω λογαριασμό, από την οποία να προκύπτει ότι το δάνειο προορίζεται για την υλοποίηση της επένδυσης, με σαφή αναφορά των όρων σύναψης του δανείου . Το δάνειο που θα χρησιμοποιηθεί είναι δυνατόν να συνδυάζεται με τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ.

Σε περίπτωση που χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ συνδυάζονται με επιχορηγήσεις:

  • Οι διατάξεις που ισχύουν για τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ εφαρμόζονται σε όλες τις μορφές στήριξης για τις εν λόγω πράξεις .
  • Πρέπει να τηρούνται οι ισχύοντες κανόνες της Ένωσης περί κρατικών ενισχύσεων και συνδυασμού επιχορηγήσεων με χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ.
  • Πρέπει να διενεργούνται χωριστές λογιστικές εγγραφές για την κάθε μορφή στήριξης .
  • Μπορεί ο συνδυασμός τους να καλύπτει την ίδια δαπάνη υπό τον όρο ότι το άθροισμα όλων των συνδυασμένων μορφών στήριξης δεν υπερβαίνει το συνολικό ποσό της συγκεκριμένης δαπάνης (το τμήμα χρηματοδοτικού εργαλείου υποστηριζόμενο από το ΕΣΠΑ μαζί με την επιχορήγηση να είναι μικρότερο ή ίσο του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου).
  • Οι επιχορηγήσεις δεν χρησιμοποιούνται για την αποπληρωμή στήριξης που ελήφθη από χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ.
  • Τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ δεν χρησιμοποιούνται για την προχρηματοδότηση επιχειρήσεων.
  • Αν το τραπεζικό δάνειο υποστηρίζεται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΕΣΠΑ και χορηγείται με τον Κανονισμό ΕΕ 1407/2013,εμπεριέχει ενίσχυση και το Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης (ΑΙΕ) αυτού σωρεύεται με την επιχορήγηση του επενδυτικού σχεδίου κατά τον υπολογισμό του ορίου που θέτει ο Κανονισμός ΕΕ 1407/2013 και δεν δύναται να ξεπεραστεί. Η σώρευση θα πρέπει να ελέγχεται κατά την ένταξη στη δράση, εφόσον έχει προηγηθεί η χορήγηση του δανείου ή/και η χορήγηση του δανείου εφόσον έχει προηγηθεί η ένταξη της πράξης.

Δάνειο σε ξένο νόμισμα

Το επενδυτικό δάνειο μπορεί να λαμβάνεται και σε ξένο νόμισμα, ενώ η δημόσια χρηματοδότηση καταβάλλεται απευθείας στην επιχείρηση και δεν επιτρέπεται η εκχώρησή της σε τρίτους. Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η εκχώρηση της δημόσιας χρηματοδότησης (εκτός της προκαταβολής) σε τράπεζα για την παροχή βραχυπρόθεσμου δανείου που θα αντιστοιχεί σε μέρος  ή στο σύνολο της δημόσιας χρηματοδότησης που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση της επένδυσης.

Σε αυτές τις περιπτώσεις η καταβολή της δημόσιας χρηματοδότησης γίνεται απευθείας στην τράπεζα με την οποία έχει υπογραφεί η σύμβαση εκχώρησης, για το ισόποσο τμήμα του βραχυπρόθεσμου αυτού δανείου. Στις περιπτώσεις εκχώρησης, ο επενδυτής είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει τη σύμβαση εκχώρησης με το πιστωτικό ίδρυμα στον αρμόδιο φορέα διαχείρισης και παρακολούθησης του προγράμματος. Η δυνατότητα της εκχώρησης της δημόσιας χρηματοδότησης σε τράπεζα δεν μπορεί να εφαρμοστεί όταν ο δικαιούχος προβεί σε δήλωση προσχώρησης για χρήση του Ανοιχτού Καταπιστευτικού Λογαριασμού (Escrow Account).

Πηγή: Ναυτεμπορική